Bästa Rotaryvänner

Jag vill börja med att tacka för förtroendet att få tillträda som president för Lomma-Bjärred Rotary Club under åren 2019-2020, ett uppdrag som ska bli både roligt och lärorikt.

Det jag först av allt vill lyfta fram är den härliga anda och stämning som finns i klubben. Varje gång jag kommer till våra möten på Långa Längan möts jag av ett skönt sorl och glada ansikten.

Det här är viktiga ingredienser för en klubb att bygga vidare på.

Vi har en fantastisk möteslokal, det serveras väldigt god mat och ni medlemmar är fantastiska.

Bättre förutsättningar kan man inte önska sig.

Årets tema  ”Rotary connects the world” är ett tema som står mig nära eftersom jag har ett stort engagemang i att vara en del av olika nätverk och att dela med sig av både kunskaper och kontakter, precis som Rotary.

Under förra året 2018/2019 togs beslut på att vi under det här Rotaryåret ska ha en programkommitté i klubben. Ett engagerat gäng är redan i full gång.

Det här innebär inte att vi andra kan slappna av och inte tänka föredrag.

Vi ska ha de bästa föredragen i distriktet och då behövs det tips från alla våra medlemmar.

Det innebär också att övriga kommittéer har fått andra inspel att arbeta med.

För mig är det viktigt att alla i klubben känner ett engagemang på ett eller annat sätt och kan bidra inom de områden som man har intresse för.

Det kommer att bli ett lite större fokus på vad som händer i kommittéerna på våra möten.

Vid flertalet möten får vi en lite inblick i vad en eller flera kommittéerna arbetar med just nu.

Det har också diskuterats att etablera en Lomma Hinderlopp kommitté. Det kommer styrelsen ta ställning till inom kort. Lomma Hinderlopp har verkligen blivit en succé och någon som vi kan utveckla framöver både vad gäller innehåll och antalet deltagare.

Tänk när vi når 1000 deltagare!

Det innebär också att vi behöver arbeta med loppet under hela året, det krävs noggrann planering och många frivilliga för att det i fortsättningen ska ge det positiva avtryck som det gjort hittills. Vi har verkligen lyckats plantera Rotary i medvetandet hos en stor grupp som kanske tidigare inte ens hört talas om oss. Detta är att bygga för framtiden.

De medel som loppet genererar ska vi använda på bästa möjliga sätt, d v s till de som behöver det allra mest men också till det som ger oss ett positivt avtryck hos alla invånare i Lomma kommun. Det kommer bli viktigt att vi ser till att både deltagare, sponsorer och kommuninvånarna hålls informerade om vad vi delat ut medel till och var pengarna kommer ifrån.

Nästa område gäller medlemsrekrytering. Detta är ett kritiskt område för klubben, vi har tappat en hel del medlemmar. Mitt mål under året är att vi ska öka medlemsantalet med 10%. Det kommer inte att bli enkelt. Vi kommer tillsätta en medlemsrekryteringsgrupp för att få fullt fokus på att rekrytera nya medlemmar, att säkerställa att vi i större utsträckning behåller de medlemmar vi rekryterat och att våra befintliga medlemmar trivs i klubben och vill stanna kvar. Det här är något jag kommer att lyfta under hela året.

En sista punkt är den grupp av Rotaryklubbar som vi tillhör och där Per Ohlqvist  från Burlöv-Karstorp RK är vår AG. Det finns ett stort intresse för att samarbeta i gruppen både vad gäller erfarenheter och utmaningar, men också att lära känna varandra.

Jag hoppas att vi under året kommer ha en möjlighet att göra något tillsammans.

Den grupp vi tillhör innefattar förutom vår klubb samtliga klubbar i Lund, Kävlinge RK samt Harlösa RK.

Jag avslutar med ordet TILLSAMMANS, för det är så jag ser på klubben, vi kan åstadkomma mycket roligt och viktigt och vi gör det tillsammans.

Marie Nilsson

President 2019-2020