Bästa Rotaryvänner

Jag vill börja med att tacka för förtroendet att få tillträda som president för Lomma-Bjärred Rotary Club under året 2021-2022, ett uppdrag som ska bli både roligt och lärorikt. Jag ser fram emot att få vara en mer aktiv del av klubben och hoppas att mitt år som president kommer att utveckla, förändra och förnya klubben i den takt som vi önskar och orkar med.

Året som gått har varit ett väldigt speciellt år med Covid-19 där mycket har behövt göras på lite annat sätt än normalt. Mycket av det som gjorts på ett annorlunda sätt under det senaste året kommer att fortlöpa och en del saker kommer att återgå till det som var tidigare. Baserat på detta så måste även vi som Rotary Klubb utvecklas och anpassa oss till det nya normala trots att vi har gamla anor och regelverk. Detta ligger helt i linje med hur jag normalt sett arbetar, vi måste utvecklas för att hänga med i samhällsutvecklingen. Stagnation innebär att vi på sikt försvinner.

Hur kommer året att se ut då? Ja, ingen vet! Covid-19 ser ut att klinga av men vi vet aldrig. Många länder börjar att få stora problem med den så kallade Delta-varianten, några länder har stängt ner igen. Men vi måste se positivt på det hela och tro på framtiden! Vaccineringen går framåt i rask takt, forskarna säger att befintligt vaccin står emot Delta-varianten bra så låt oss hoppas att det blir så och att vi kan få igång våra fysiska möte igen. Men, vi ska inte glömma det vi lärt oss gällande digitala möte under detta senaste år. Låt försöka att slå samman det ny och det gamla och utveckla hybridmöte på sikt där vi både skulle kunna närvara på möte eller ha föreläsare på distans. Detta kan skapa oanade möjligheter framöver men vi måste jobba tillsammans, alla måste dra sitt strå till stacken det räcker inte med att endast några gör det.
Som det ser ut nu så kommer vi att dra igång de personliga möte efter sommaren. Det ska bli fantastiskt kul att ses igen prata med er alla, äta god mat och lyssna på fantastiska föredrag. Exat var vi kommer att träffas framöver är inte klar än men jag hoppas på att det blir klart inom det närmaste.

Hur skall vi då agera i denna fysiska återstart efter Covid-19? Det första vi måsta få ordning på är att börja träffas och få igång de fysiska aktiviteterna igen. I samband med denna återstart så ska vi gå igenom vilka förutsättningar som krävs för att alla medlemmar ska trivas. En sak vi ska se över är hur vi kan få så bra ljud som möjligt så att alla medlemmar kan ta till sig våra fantastiska föredrag. En annan sak som också är jätteviktig är medlemsrekrytering. Detta är också något vi ska jobba mycket med. För att underlätta medlemsregeringen så kommer vi även att lägga mycket fokus på att göra mer reklam för oss i olika medier.

Slutligen vill jag bara säga att det ska bli fantastiskt kul att leda denna klubb under de närmaste 18 månaderna. Hoppas verkligen att alla ställer upp och drar sitt strå till stacken så vi får ett fantastiskt rotary år och utvecklar Lomma Bjärred Rotary Klubb tillsammans!

Väl mött
Björn Hansson