Polio - epidemierna, vaccinframgången och oväntade händelser. Föredrag av Ingrid Uhnoo

Vår president hälsade föredragshållare, gäster och medlemmar. Vi var 33 deltagare.
Rikard erinrade oss att vi vid fysiska möten träffades för mingel inför mötet men också vid bordet under tiden vi åt. För att ge tid för mingel även vid digitala möten kommer vi att tidigarelägga mötesstart den 1 mars. Vi kommer också prova att mingla i "grupprum".

Dagens Föredrag: Polio - epidemierna, vaccinframgången och oväntade händelser
Föredragshållare: Ingrid Uhnoo

Ingrid Uhnoo är infektionsläkare och docent som under de senaste 20 åren arbetat inom vaccinområdet på Läkemedelsverket och Folkhälsomyndigheten, senast som programchef för nationella vaccinationsprogrammet. Hon har varit ledamot av nationella certifieringskommittén för polio under åren 2016-2020.

I föredraget berättar hon om hur polio drabbade Sverige under drygt 80 år och hur polio förpassades till historien. Framtagandet och implementering av poliovaccinet betecknas som en av de största triumferna inom läkarvetenskapen som möjliggjort WHO:s mål att utrota polio med globala massvaccinationsprogram. Framgångar och kvarstående utmaningar diskuteras.

Det inspelade föredraget är bara tillgängligt för klubbens medlemmar. Logga in och tryck på LÄNKEN