I Teamsmötet från Ukraina och klubben Kiev Capital mötte vi Rostyslav Lukach. De hade under dagen en blackout på elnätet och således inte tillgång till Internet. Vid Teamsmötet använde Rostyslav sin mobil som fick sin ström från en powerbank. Belysningen fick Rostyslav från ett stearinljus

Som ett led i vår önskan att hjälpa Ukraina genom en rotaryklubb eller ett rotarydistrikt i Ukraina hade vi i kväll ett Teamsmöte med Rostyslav Lukach från Kiev Capital rotaryklubb. Vi spelade in Teamsmötet och inspelningen finns tillgänglig via länken VIDEO.

Rostyslav berättade om den förfärliga situationen i Ukraina och Kiev just nu. Kiev blir förtillfället attackerat en till två gånger per vecka av Ryska raketer. Trots att deras luftvärn skjuter ner ett stort antal så drabbas ändå staden av flertalet träffar. Senaste anfallet detonerade en bomb på Rostyslavs gata.

I resten av Ukraina är situationen värre ju närmre krigsfronten man kommer. Kiev Capital rotaryklubb hjälper två oblast (län) i deras arbete att skapa så drägliga förhållanden som möjligt. Den ena är i norra Ukraina, jag tolkade det som Charkiv och det andra Odessa.

Just nu finns ett stort behov av att förse en skola för medicinsk personal med fönster. Nu utbildar skolan sjuksköterskor och ambulanspersonal i de färdigheter som krävs i krigstid. Med tanke på att det är cirka minus 10 grader så förstår man att det behövs fönster för att man ska kunna genomföra vettig undervisning.

Om Rostyslav hittar man mer information här: https://www.facebook.com/rostyslav.lukach

Behovet är hur stort som helst. Vi har fått OK att använda 25.000 kr av hinderloppspengarna och vi som Rotarymedlemmar har möjlighet att skänka mer. Just nu är vi uppe i drygt 25.000 kr.

Hjälp du också våra vänner i Ukraina genom att skänka valfritt belopp till bg 406-5363 eller klubbens vanliga Swishkonto 123 085 61 95 och märk med Ukraina

Och snälla gör det NU så att vi får iväg pengarna innan jul.

Vi kommer att skicka pengarna genom Rotarydistrikt 2232 i Ukraina så att de kommer till nytta utan mellanhänder.