Är det sydsvenska elsystemet i gungning? Föredrag av Sezgin Kadir
Vår president Rikard inledde webbmötet med att hälsa dagens båda föredragshållare Sezgin Kadir och Stefan Wessmén, övriga gäster och medlemmar mycket välkomna. Mötet hade 38 deltagare.

Presidenten hade nyligen kommit hem efter skidresa och visade bilder från Vemdalen. Ca 7 grader kallt och god snötillgång.
Som tidigare meddelats har klubben beslutat att ta in Rune Wikman som ny medlem. Vid mötet blev Rune formellt antagen som medlem. Eftersom antagningsceremonin av kända orsaker nu blev digital utlovades Rune en mer social antagning när omständigheterna medger.
Marcus Person fick också en digital uppvaktning eftersom han nyligen har fyllt jämnt. Traditionellt skänker klubben 1000 kronor till någon av Rotarys hjälpverksamheter efter jubilarens önskemål.

Sezgin inledde med att kort berätta om Kraftringen. Företaget ägs av fyra kommuner där Lund är största ägaren och Lomma en av övriga delägare. Företaget har ca 600 anställda och ca 280 000 kunder. Kunderna återfinns även utanför ägarkretsen. Efter de tre största, Vattenfall, Ellevio och Eon, är Kraftringen en av de största i Sverige.
Under rubriken ”Kraftringens strategiska inritning” fick vi en beskrivning av hur spelplanen för traditionella elföretag stöps om. Det kommer in helt andra aktörer som utsätter elföretagen för konkurrens. Kunder och samhället har blivit ”en del av elsystemet”.
För att möta denna konkurrenssituation har Kraftringen gjort ett antal strategiska vägval. De kan bland annat sammanfattas i begreppen: Ledare på hållbar energi, effektivisera och itveckla, aktivt ta rollen som kundfokuserad integratör, skapa värden för kunden och gå mot lösningar. Inom dessa strategiska vägval finns också de klassiska frågorna om effekt och energi.

Efter det tog Stefan Wessmén över och gick in på frågan om elsituationen i Sydsverige. Orsaken till att frågan nu är under diskussion och kritiseras är att stora elproduktionsanläggningar i Sydsverige, framförallt kärnkraftverk, har stängts. Detta i en tid då efterfråga stiger för investeringar i klimatvänliga energilösningar baserade på el. Till viss del skulle bortfallet av lokal produktion ersättas genom Sydvästlänken. Sydvästlänken skulle skapa kapacitet i stamnätet för att ta ner el från produktionsanläggningar i norr till förbrukare i södra Sverige. Sydvästlänken är nu sex år försenad och har ännu inte tagits i bruk. Trots ett energiöverskott i Sverige kan det uppstå en effektbrist i södra Sverige. Risken för effektbrist påverkar möjligheterna till nyinvesteringar. Den begränsade elproduktionen i södra Sverige påverkar också elpriset. Ett exempel är där elpriset i elområde 1 och 2 (norra Sverige)är 6,6 öre medan det i elområde 4 (Sydsverige) är 35,3 öre.

De framtida lösningar, utöver förstärkning av stamnätet, som Kraftringen ser framför sig för att minska risken för effektbrist i Sydsverige är:
  • Sektorkopplingar mellan El-Gas-Fjärrvärme
  • Batterier för lagring?
  • Vätgaslager?
  • Syntetisk svängmassa?
  • Större havsbaserade vindkraftverk?
  • Mini kärnkraft?