Vinst i hack of Sweden blir app med Naturvårdsverket: Föredrag av Magnus Lindgren
Klubbens president Björn Hansson inledde med att hälsa dagens föredragshållare Magnus Lindgren, gäster och medlemmar välkomna till detta digitala möte.

C-G Olofsson rapporterade om sina besök i klubbar för information om Rotary Doctors. Han meddelade också att organisationen nu har läkare tillbaka i Kenya. Från sitt engagemang i kommittén Empowering Girls rapporterade han att på söndag den 6 februari är det Internationella dagen för nolltolerans mot könsstympning.

Stefan Knutsson rapporterade från mötet i hinderloppskommittén. Hinderloppet kommer att genomföras enligt plan i år den 17 september. Målsättningen är att öka antalet deltagare med 50 %, jämfört med 2021, till 750. Behovet av funktionärer kommer att öka så Stefan bad alla att boka in dagen i kalendern.

Marie Nilsson informerade om Rotary Distrikt 2390 Näringslivsnätverk Malmö (RNM) och det digitala mötet den 4 februari där bl.a. vår egen medlem Eva Johnsson medverkar som föredragshållare https://rotary2390.se/event/rnm-m%c3%b6ter-almi---kickstarta-ditt-h%c3%a5llbarhetsarbete/.
Marie informerad också om PETS-möte senare i vår som kommer att genomföras digitalt.

Stellan Larsson informerade om att klubbmedlemmar inom kort får en enkät om hemsidan. Syftet är att ytterligare utveckla och förbättra klubbens hemsida för medlemmar och för övriga besökare.

Pandemirestriktionerna verkar nu vara på väg bort. Den 9 februari förväntas beslut från regeringen som innebär att klubben kan återuppta fysiska veckomöten. Därför planeras att veckomötet den 22 februari och möten därefter blir på Bjerreds Station.

Dagens föredragshållare Magnus Lindgren tog sedan över med sitt föredrag med rubriken ”Vinst i Hack of Sweden blir app med Naturvårdsverket”.

Bakgrunden är att Magnus med sitt team från NewSeed deltog i en tävling Hackathon. De gick till final och vann sedan finalen med sin Allemansapp i kategorin Landskap åt alla.
Man använde sig av AR-teknik (Augmented Reality) och bl.a. den nationella marktäckdatan som finns tillgänglig.
Syftet är att ge skogsupplevelsen en extra dimension.

Appen är speciellt utvecklad för att passa de i samhället som vanligtvis inte är så bekväma med teknik. Den är dessutom även anpassad till personer med olika funktionshinder

Nu är det också klart att deras vinnande bidrag Allemansappen ska utvecklas vidare för Naturvårdsverket.
Appen svarar också väl mot FN:s Mål Agenda - få ut mer människor i naturen.

Appen är nu på väg att läggas upp för nerladdning från Google Play och från App Store. Om någon månad, dvs i mars, förväntas den vara klar för nerladdning.

Föredraget spelades in och inspelningen kommer inom kort att bli till gängligt för visning via länken ALLEMANSAPPEN