Hur Finland överlevde: Föredrag av Jean Cronstedt
I måndags var vi över 40 deltagare på möte då vi lyssnade på Jean Cronstedts glimtar från hur Finland överlevde att ha Sovjet som granne. Jeans mamma Astrid fick tyvärr uppleva 4 krig under sin livstid (1892-1950).

Mötet öppnades av President Björn Hansson som påminde om distriktskonferensen den 25/2. Anmälan sker på distriktets hemsida. Därefter bjöds Bernt Löfqvist fram för att ta emot hyllningar för sin 80 årsdag. Våra vänner som firar jämnt får av klubben 1.000 kr att skänka till något Rotaryprojekt. Bernt bad att få återkomma med var pengarna ska skänkas. Sen tog Claes Hedlund hem den fin vinsten i Vinlotteriet. Mer om var överskottet från Vinlotteriet går kommer ii ett senare utskick.

Sedan var det dags för Jean Cronstedt att berätta om Finlands och sin egen resa. Jean kom som ett av 80.000 flyktingbarn till Sverige under Andra världskriget. Jean och vi som åhörare är förvånade över hur lite vi får lära oss i skolan om de 4 krigen som Finland utkämpat under 1900-talet. För att i viss mån överbrygga men också för att svar på sitt barnbarns frågor har Jean skrivit en bok Finlands långa ödeskamp. Boken har tryckt i sju upplagor.

Jean gav en gripande och noggrann beskrivning av Finlands vedermödor. Vi som svenskar har kanske en del vi inte kan vara så stolta över men faktum är att vi under andra världskriget var en stor och viktig bundsförvant och hjälp till Finland.

Eeto Istos oljemålning från 1899: Den tvåhövdade ryska örnen anfaller Finlands jungfru och lagboken

Främsta stridsflygarässet i Finlands flygvapen Ilmari Juutilainen. Han sköt ner  94 ryska stridsflygplan

Hufvudstadsbladets första sida fredagen den 1 december 1939

Finland firade den 6/12 2017 100 år som fri och självständig nation. Låt oss hjälpas åt att se till att det förblir så i alla framtid också. Tyvärr är ju Rysslands stormaktsambitioner inget som man hymlar över längre. Nu råkar Ukraina ut för Rysslands hemska angrepp. Låt oss stödja Ukraina i deras kamp för frihet.