Polestar - ett svenskt bilmärke: Föredrag av Magnus Holst
Vår president Björn hälsade gäster och medlemmar välkomna. Punkten om besök i andra klubbar avhandlades ganska snabbt. Vår outtröttlige Rotary Doctors ambassadör CG hade naturligtvis utbildning och besök i andra klubbar men i övrigt inga besök att rapportera.
Dagen treminutare var Hans Persson. Hans hade förvarnat att tiden inte skulle räcka. Född och uppvuxen på bondgård Österlen med skolstart i Örnahusen.
Student vid Ystad läroverk och därefter Apotekarutbildning i Stockholm där han också träffade sin fru. Under sin utbildning blev Hans uppvaktad av olika läkemedelsbolag och det blev Ferrosan som blev den lycklige vinnaren att anställa Hans. Han arbetade där med torubleshooting, byggde pilotanläggning, senare också en tablettfabrik där han var projektledare. Blev sedan produktionschef med riktmärket GMP (Good Manufacturing Practice). Fortsättning följer vid kommande möte.

Dagens föredragshållare Magnus Holst från Polestar tog sedan över. Magnus är ansvarig för presentation av Polestar, bil med koncept, i så kallade ”showroooms”.
Polestarnamnet kommer från Volvo och var ursprungligen ett racingbolag som köptes av Volvo2015. Bolaget lyftes sedan ut från Volvo 2017 för att sedan rikta in sig på att tillverka och sälja elbilen Polestar. Huvudägare till Polestar är Volvo och Geely men företaget är också listat på Nasdaq-börsen Bilmodellen som nu säljs heter Polestar 2. Under 2022 såldes ca 50 000 bilar.

Företaget finns i 27 länder och snart också i Frankrike som 28e land.
Polestar vill ligga i premiumsegmentet med konkurrenter som tex Porsche. Imagen vill man ska präglas av Design, Innovation och Sustainability. Bilarna byggs i huvudsak i Kina och säljs centralt till ett fastställt listpris.

Under 2023 kommer Polestar 3 att börja säljas. Magnus visade sedan på ytterligare modeller som kommer att lanseras fram till 2026.

Det ska bli mycket intressant att följa Polestars utveckling och framgång i det tuffa premiumsegmentet.