BESÖK PÅ EUROPEAN SPALLATION SOURCE
Den 29/11 besökte Lomma-Bjärreds Rotayklubb och medlemmar från vår vänklubb Kongens Lyngby Rotary Klub, European Spallation Source (ESS) på Brunnshög i Lund. Vi träffades på Lund C för att tillsammans åka vidare med spårvagn till ESS. Det var en god uppslutning, sammanlagt 32 personer, som blev guidade runt anläggningen i buss av Joanna Lewis, Public Engagement Officer, ESS.

Detta var ett unikt tillfälle till kunskapsinhämtning av ett framtida utvecklingsprojekt där Sverige och Danmark är värdländer. Vi lärde oss bl.a. att hjärtat i ESS är målhjulet där neutroner ska skjuta loss för att användas i olika experiment. Vad vi inte visste var att det specialbyggda kylsystemet som behövs för att kyla ner neutronerna nyligen hade kraschat.

Efter presentationen tackade vi för en intressant om än bitvis svårförstådd beskrivning av detta framtida jättemikroskop. Bussen tog oss ner till down town Lund för en trevlig avslutning på restaurang M.E.A.T.