Presidentskifte där Björn Hansson gick på sin andra presidentperiod. Föredrag av Juris Neret: Major och general Karlis Neretnieks, en del andra och flykten från Riga 1944.
Dagens möte hade vi i restaurangen på Örestads golfklubb. Menyn bestod av en god pyttipanna.

President Björn Hansson öppnade mötet och konstaterade att vi idag var 20 närvarande.

Styrelsen har beslutat att dela ut ett ”Rotarian of the Year” till den medlem som har högst närvaro på våra tisdagsmöten. För året 2021-2022 så fick Christer Clemenson den fina utmärkelsen. Christer har varit närvarande på 38 av 40 möten. En härlig prestation och som Christer själv säger så är det veckans höjdpunkt att gå på våra möten. Kul att höra från en medlem som varit med i många år och som trots det ser fram mot tisdagsmötena.

Sedan gick president Björn Hansson över till att introducera presidenten för året 2022-2023, nämligen Björn Hansson. Björn ser fram mot att vara president ytterligare ett år och kommer då att fokusera på att få igång klubben ännu mer efter pandemin.

Nytt för nästa år blir att det blir förändringar i vilka kommittéer klubben har. Bland annat kommer medlemskommittén att delas i två kommittéer. En ska arbeta med viktiga uppdraget att se till att vi som medlemmar fortsätter att trivas och vill vara kvar i klubben. Den andra kommittén ska fokusera på medlemsvärvning. Ska bli spännande att följa.

Sedan fick våran Juris Neret ordet och han berättade om sitt släktträd och hur släkten kämpat för sin framtid. Från Lettland kom man till Tyskland och sedan efter många strapatser till sist till Sverige. En gripande berättelse om fina människor som haft det mycket svårt genom att Lettland har varit självständigt, tillhört Sovjetunionen, tillhört Tyskland och därefter Sovjetunionen igen och återigen självständigt. Men skam den som ger sig. Efter många strapatser landade familjerna i Sverige. Man lyckades väl och det är väl Juris ett lysande exempel på. Vill ni veta mer så är det bara att fråga Juris.

Nästa möte och rotaryårets första möte blir tisdagen den 5 juli i Alnarpsparken. Det bjuds på en intressant föreläsning om kostnadsutvecklingen i jordbruket. Som vanligt tar vi själva med oss det vi tänker förtära. Vi ser till att vi är klädda efter rådande väder eftersom vi är utomhus.