Öresundsbron - Utveckling hittills och framtid: Föredrag av Öresundsbrons VD Linus Eriksson
Veckomötet var ett speciellt möte eftersom President Björn Hansson delade ut en PHF till Rikard Franz för hans insatser som president förra året.

Vi fick också höra att årets spex som anordnas av Ideon Rotaryklubb går av stapeln den 24 november. Sin vana trogen kommer Lund-Ideon RK att dela ut hela överskottet till välgörande ändamål. I fjol fick t.ex. Rotary Doctors representerad av CG Olofsson ta emot en check på 70.000 kr. Vi har varit flitiga deltagare från vår klubb och vi ser fram mot att det blir så i år också.

Dagens föredragshållare var Linus Eriksson, VD på Öresundsbron.

Föredraget handlade om Öresundsbrons utveckling sedan start och hur han såg på framtiden fram till 2050. Syftet med bron är att knyta samman oss som bor på båda sidorna om bron. Huruvida man lyckas med det kan diskuteras speciellt med avseende på att man ”bråkar” om var man ska betala skatt, särskilt när man arbetar från hemmet.

1991 skrevs avtalet om en fast Öresundsförbindelse under och som vi alla kommer ihåg så var det invigning den 1 juli 2000. De första åren gick med förlust men sedan har det varit överskott, ca 1,5 miljarder kr per år, fram till pandemin bröt ut. Nu när pandemin är över så börjar trafiken återgå till gamla volymer igen.

Intressant är att det skiljer på hur överskottet används. Den svenska delen går rakt in i statskassan och används till annat än infrastruktur i anslutning till bron. Det danska överskottet används för att förbättra infrastrukturen runt bron på den danska sidan och det innebär ju att pengarna gör nytta i regionen.

2029 växer regionen när Fehmarn-tunneln blir färdig. Infrastrukturen på den danska sidan kommer då att vara klar medan vi på den svenska sidan knappt har börjat förstå att vi måste göra något. Att göra något för att klara av den stora tågtrafikökningen är ett måste. Här riskerar vi att komma rejält på efterkälken. Linus Erikssons råd var att vi snarast möjligt måste påverka våra Stockholmsenögda politiker så att vi löser flaskhalsarna som kommer att uppstå från Malmö och norrut.

Om det är någon som hört att brons kapacitet inte räcker till så säger Linus att det inte kommer vara några problem med brokapaciteten fram till 2050. Det inkluderar då den ökande trafiken från Tyskland. Men som sagt vad gör vi med tågen när dom kommer till Malmö? Förutom att vi lastar om godset eftersom vi inte tillåter lika långa tåg i Sverige.

Linus Eriksson avslutade med det viktigaste.