Havandeskapsförgiftning-Preeklampsi-: Föredrag av Stefan Hansson
Bjerreds Station bjöd på en utsökt fiskgryta med röding, långa, tomat, paprika, hummeraioli och kokt potatis.

President Björn Hansson presenterade dagens föreläsare Stefan Hansson, överläkare vid SUS med mera, som berättar om havandeskapsförgiftning (preeklampsi) ett graviditetstillstånd som skördar många kvinnors liv och saknar behandling.

Vi har fått en ny medlem i klubben – Jonas Hagren. Jonas har varit medlem i Malmö Rotaryklubb under många år men ser nu att han vill vara med i en spännande klubb på lite närmre avstånd. Jonas bor i Bjärred, har idrottat hela livet och driver nu ett företag som importerar kvalitetsfärg. Välkommen i klubben.

Rune Wikman fick chansen att berätta lite mer om sin resa under en lite förlängd treminutare. Rune är kapten i finska armén men har bott i Sverige och Italien under en stor del av sitt liv. Ta chansen att prata mer med Rune på våra klubbmöten.

Stefan Hansson berättade om bakgrunden till havandeskapsförgiftning och att det enda sättet att häva tillståndet är att avbryta graviditeten. 8,5 miljon kvinnor i världen drabbas varje år. Tillståndet leder till 18% maternell och 40% fetal dödlighet. Orsakar cirka 15% av alla prematurförlossningar och orsakar också tillväxthämning hos 25% av fostren.

Studier har visat att nedbrytningen av hemoglobin vid havandeskapsförgiftning är mycket skadlig. Man kan se att moderkakans struktur förändras.

I företaget Guard Therapeutics utvecklar man nu läkemedel som bygger på att dosera alfa1-mikroglobulin i stora doser. Detta har vid studier visat sig kunna återställa moderkakans struktur och därmed funktion.  Nu har man efter 20 års utveckling och studier snart nått fas 3 studier. Företaget har också utvecklat med hjälp av genmodifierade bakterier ett sätt att producera alfa1-mikroglobulin i stora volymer.

Nu återstår fas 3 studier som kräver ca 300 Mkr i finansiering och om det går bra så kan det finnas ett läkemedel på marknaden inom 5 år.

Stort tack till Stefan Hansson för en spännande föreläsning.