Författarsamtal med författaren Ellinor Wessel
För dagen president Stellan Larsson hälsade alla välkomna till mötet. Vi var 23 närvarande varav fyra gäster. Vid den inledande kommenterades följande:
  • World Polio Day uppmärksammades samtidigt med FN-dagen dvs 24 oktober
  • C-G Olofsson meddelade att avsatta medel nu fanns för att skicka en läkare inom ramen för Rotary Doctors till Kenya. Vår klubb har bidragit med 2000 kronor
  • Gunnar Larsson informerade om det planerade ESS-besöket tillsammans med vänklubben Kongens Lyngby, planerat till den 29 november
  • Marie informerade att det blir ett klubbgemensamt möte den 14 november på Barsebäcks badhotell. Mötet ersätter ordinarie veckomöte som skulle hållits dagen efter den 15 november.
  • Slutligen en påminnelse om att anmäla sig till Lundaspexet den 24 november
Stefan Knutsson hade inbjudit Åse Stiller, Lund Rk, som gäst till mötet. Åsa Stiller har genom sin klubb bildat distriktets första satellitklubb. En sattelitklubb är ett sätt att bilda ny klubb med endast 8 medlemmar. Lunds Rk är sponsor till sattelitklubben genom att stödja och ge råd. När sattelitklubben uppnått 20 medlemmar kan den fortsätta att vara sattelitklubb eller ansöka om att bli chartrad till en fristående Rotaryklubb. Åse uppmärksammades av Stefan och distriktet genom att utnämnas till Rotarian of the year och fick som bevis för det en nål.

Vi fortsätter vår tradition att ha miniego och denna gång fick Kirsti Tellas Tellas möjlighet att berätta lite mer om vad hon dagligen sysslar. Kirsti är psykolog och visade sig ha ett mycket brett arbetsfält via sitt företag Tellas Consulting. Det gäller såväl företagshälsovård med ledarutveckling, utveckling av personalgrupper som samtal med enskilda medarbetare, konflikthantering, krishantering och utbildningar. Läs gärna mer på hemsidan https://www.tellasconsulting.com/

Som kvällens föredragshållare fick vi möta författaren Ellinor Wessel berättande om sitt skrivande och sina böcker.
Ellinor är uppvuxen i Åhus och Warszawa och bor i Bjärred där hon debuterade 2020 med ekobrottsthrillern "Farliga affärer" som utspelar sig i bilindustrins extravaganta företagarvärld. Boken är inledningen till den sk "Tranchell-trilogin". Uppföljaren ”På djupt vatten” släpptes 2021.

Idén till att börja skriva fick hon under sin föräldraledighet. Från de första trevande stegen var det en lång process och ett tufft arbete för att lära sig skriva och sedan hitta manus/underlag till en bok. Ett projekt, en passion, en hobby och ett stort steg i hennes egen personliga utveckling.

När sedan väl boken var klar vidtog nästa tuffa utmaning – att hitta ett förlag som ville ge ut boken. När väl förlaget fanns på plats skulle sedan manuset bearbetas/korrigeras av en handfull personer innan boken var klar att tryckas och ges ut.

Nu känner hon att hon hittat sin stil och sitt sätt att skriva.

Ellinor arbetar med den tredje boken i trilogin som ett deltidsarbete. Eftersom svenska thrillers ofta är uppskattade utomlands ingår nu också att få de första böckerna lanserade i Tyskland och andra europeiska länder.

Vi var flera som blev intresserade och köpte en eller två böcker på plats.