Förpackningar – en skånsk framgångssaga med nya utmaningar: Föredrag av Per-Stefan Gersbro
Vi är bortskämda med mycket god mat på Bjerreds Station. Menyn denna tisdag var en pocherad lyrtorsk, räkor, kokt ägg, riven pepparrot, brynt smör och potatis.
Restaurangen har också uppgraderat sin tekniska utrustning. Numera finns nyanskaffad permanent monterad projektor och duk. Till detta hade vi tillgång till proffsmikrofon och ljudanläggning samt uppställningsplats för dator.

President Björn Hansson hälsade alla välkomna och speciellt välkommen var vår föredragshållare Per-Stefan Gersbro.

I stället för den traditionella treminutaren berättade Ann Haluzova lite mer om sin kontakt med Ukraina och hur våra bidragspengar gjort nytta i Ukraina genom rotarydistrikt 2232. Kontakterna med Ukraina började med ett samarbete med ukrainska utvecklingskonsulter. I anslutning till det reste Ann till Kiev och tog då tillfället att besöka några Rotaryklubbar. Hon lärde då känna flera rotarianer och speciellt Tamara Niedobor som hon sedan upprätthållit kontakten med.
Vårt bidrag har varit mycket uppskattat och i första hand använts för att skaffa medicinsk utrustning. Distriktets tack till oss hittar du via länken TACK. Ann berättade också att Rotary International bidragit med mycket pengar.

Sistlidna fredag hade klubben sin försenade jubileumsfest. Festen blev mycket uppskattad och Björn tackade speciellt Sven och Eva Netterlid som skruvat ihop arrangemanget på ett förnämligt sätt.

Kvällens föredragshållare Per-Stefan inledde med att berätta om när Erik Åkerlund och Ruben Rausing bokstavligen slog sina påsar ihop på 30-talet. Produkter, som tidigare sålts i lösvikt, förpackades i påsar och kartonger. Förpackningarna var inte bara ett sätt att förvara produkten utan också en reklamplats. Detta passade väl in i trenden på 40-talet när snabbköpen kom.

Vi fick sedan en intressant genomgång av olika förpackningar som därefter utvecklats. Några framgångssagor medan andra inte höll måttet utan försvann ganska snabbt. Samarbetat mellan Åkerlund och Rausing upphörde också är Rausing gick vidare och bildade Tetra Pak.

Avslutningsvis kom Per-Stefan in på nyttan och utmaningarna. Förpackningarna gör mycket stor nytta under tiden som de används för att förvara mat och andra varor. Efter användningen betraktas de av de flesta som skräp. Nya krav gör att utvecklingen fortsätter och vi kommer att se nya förpackningar av nytt material för en hållbar konsumtion.

För den som vill fördjupa sig i förpackningshistoria finns det en bok HISTORIEN OM DYNASTIN RAUSING.