En framtidsspaning - Så förändrar AI-verktygen näringslivet: Föredrag av Kalle Magnusson
President Björn Hansson öppnade mötet och hälsade alla hjärtligt välkomna. Extra välkommen var Kalle Magnusson från ALMI som skulle prata om Artificiell Intelligens.

CG berättade om att han och Stefan Knutsson varit på inspirationsdagar i Holsbybrunn. Det var Rotary Doctors som bjudit in läkare och distriktsrepresentanter för att informera om vad som händer i Kenya. Daniel Muruka som leder Rotary Doctors arbete i Kenya är på besök och besöker flera rotaryklubbar under sin vistelse i Sverige. Cirka 70 läkare var på plats i Holsbybrunn och de allra flesta av dem har eller kommer att resa som frivilligläkare.

Claes Hedlund som var med och startade vår klubb 1991 berättade under dagens 3-minutare om en del av sin livsresa. Från Spyken i Lund via Älvsnabben, Länsstyrelsen, fastighetsförvaltning, personaladministration, facklig företrädare och en lång resa som förhandlare. Visst har han haft någon befattning i Lomma kommun också. Sätt er gärna med Claes och be honom berätta mer.

Onsdag den 26/4 är det återigen AW på Lamaroni. Överskottet går till Ukraina.

Lommafesten går av stapeln den 27/5. Det kommer att bli ett Rotarystånd där vi bland annat visar upp ett tält med tillbehör som ingår i en Shelterbox. Vi vill gärna marknadsföra oss som en trevlig klubb som hittar på bra och kul saker. JUST DU kan vara och hjälpa till som värd.

Sedan var det dags för Kalle Magnusson att berätta om AI och hur det kan påverka våra liv i en nära framtid. Dator- och programstyrda processer producerar, manipulerar eller syntetiserar data. Ofta blir resultatet bilder eller texter som vi tolkar. Det kommer att bli riktigt svårt att avgöra vad som är äkta eller falskt, eller vem som har författat texten eller gjort bilden. Att vara källkritisk blir svårt. Nu är framtiden inte bara negativ för med AI ökar möjligheterna att göra bra saker.

Undrar vem som skrivit denna lilla text?