Ny framtid för kärnkraften: Föredrag av Gert Lyngsjö
President Björn Hansson hälsade välkomna och inledde mötet med lite information.

Den 29/11 besöker vi ESS tillsammans med vår vänklubb Kongens Lyngby. Vi träffas Lund C kl 14.20 för att tillsammans med våra danska vänner åka vidare till ESS.

Den 6/12 har vi vårt årsmöte. Det kommer också att bli intressanta presentationer och diskussioner från och om klubbens och distriktets kommittéer. Det kommer att bli ett tillfälle att ha trevligt och ta upp frågor om hur vi i Rotary bland annat gör världen lite bättre.

Den 13/12 blir det julfest på Långa Längan. Vi upprepar tidigare års succéer med jättegod mat och trevlig underhållning.

Kvällens föredragshållare var Gert Lyngsjö, tidigare VD på Barsebäcksverket och medlem av Sydkrafts ledningsgrupp. Gert var ett bra dragplåster då vi var 30 stycken som lyssnade.

Vi fick höra om kärnkraftens historia i Sverige. Gert var mycket bestämd på hur vi måste gå vidare för att säkra energitillgången i Sverige i framtiden. Vi måste ha en stabil bas i botten där vattenkraft och kärnkraft ger oss ett stabilt nät. Dessutom måste vi ha massor av vindkraft. Både kärnkraft och vindkraft måste byggas ut då Sveriges energiförbrukning kommer att behöva fördubblas de kommande 15 åren. Vi måste dock vara inställda på att både utbyggnad av kärnkraft och storskalig utbyggnad av havsbaserad vindkraft ligger 10 år framåt i tiden.
Läs mer via länken DEBATTARTIKEL