Djursjukvård ur Lunds Djursjukhus perspektiv – skillnader och likheter med humanvården: Föredrag av Jonas Båghammar
Dagens vikarierande president Stellan Larsson hälsade gäster och medlemmar välkomna till dagens möte. Speciellt välkommen var dagens föredragshållare Jonas Båghammar, som tillika tidigare varit medlem i klubben.
Stellan återgav några artikelrubriker från Grönköpings Veckoblad och nämnde samtidigt att Rotarymedlemmar kan teckna abonnemang där en del av abonnemangsbeloppet går till Rotarys hjälpverksamhet.
CG Olofsson rapporterade om sitt besök på Malmö Södra där han lyssnat på Rotarydoktorn Maria Janson.
Andes Nyquist informerade om den planerade aktiviteten på Lommafesten den 27 maj. Har du möjlighet att ställa upp så kontakta Anders.
Stellan informerade om möte med Robban, hinderloppets bangeneral. Robban är beredd att även i år, med vissa begränsningar, ställa sina tjänster till förfogande.
Besöket i Dyrehavsbakken, tillsammans med vänklubben Kongens Lyngby den 6 juni, blir av och det är nu 16 anmälda. Vill du anmäla dig så finns möjlighet. Kontakta Gunnar Larsson direkt.
Vinflaskan från vinlotteriet tog CG Olofsson hem.
I anslutning till veckomötet hade också kallats till extra medlemsmöte. Anders Widesjö rapporterade klubbens ekonomi och föredrog budget för kommande verksamhetsår.
Vid mötet beslutades om oförändrad medlemsavgift. Vid mötet beslutades också att Rikard Franz går in som klubbens sekreterare för resten av detta verksamhetsår.
Ett separat protokoll från medlemsmötet kommer att upprättas.

Så var det dags för dagens föredragshållare Jonas Båghammar. Jonas är chef för Lunds Djursjukhus sedan fyra år tillbaka. Detta sjukhus har ca 70 anställda och bildades 1983 – således 40-årsjubileum i år. Numera ingår Lunds djursjukhus i företagsgruppen Evidensia.

Jonas gjorde jämförelser med humansjukvården och där finns stora likheter men också stora skillnader. Den stora skillnaden är att man i regel kan kommunicera med patienten inom humansjukvården men får sköta kommunikationen på annat sätt vid djursjukvård. Jonas konstaterade dock att djursjukvård också innehåller mycket kommunikation med människor som ägare till djuret.

Förutom sjukvård har man på Lunds Djursjukhus av tandvård. Det finns också en butik som tillhandahåller allehanda godsaker och nyttigheter till djuren.
Tack Jonas för ett trevligt föredrag och den kunskap i djursjukvård som du förmedlade.