Föredrag av Leif Carselid: Fångar jag minns
President Björn Hansson hälsade alla hjärtligt välkomna. Speciellt välkommen var Leif Carselid som lite senare berättade om fångar han minns.

Jörgen Mårtensson berättade att han varit och besökt Inner Wheel i Lomma och där hjälpt till med ”det elektriska”.

Stellan Larsson berättade att man kan skänka pengar till Shelterbox för att hjälpa drabbade i jordbävningsdrabbade Turkiet och Syrien. Läs mer här om hur du kan hjälpa till: https://rotary2390.se/Stories/st%C3%B6tta-arbetet-med-att-st%C3%B6tta-%C3%B6verlevande

Sedan var det dags för föreläsningen om fångar som Leif Carselid minns. Minnet var det inget fel på och inte heller humorn. Leif har haft flera av de riktigt grovt kriminella på sina fängelser under de många år som verksam fängelsedirektör.

En mycket trevlig och humoristiskt berättad exposé. Vi fick dessutom lite visdomsord på slutet. På frågan om hur vi bekämpar gängkriminalitet så var svaret att det gör man i skolan och föreningslivet. Se till att ungdomarna lär sig något, tycker det är värt att gå i skolan och se till att de har något vettigt att syssla med på kvällarna och helgerna.

Nu ser vi fram mot nästa veckas föredrag av Maria Janson från Lund International. Maria har nyligen varit i Kenya som ”Jeepdoktor” och hennes resa var vi med om att betala en del av.