Vad är hälsa egentligen och varför är det så viktigt för oss? Föredrag av Sofia Bågenhammar
Klubbens president Björn Hansson hälsade medlemmar och gäster välkomna. Speciellt välkommen var kvällens föredragshållare Sofia Bågenhammar.

Vi saknade Stefan Knutsson vid dagens möte. Stefan är i Kenya för att på plats lära sig mer om Rotary Doctors verksamhet. Från den 1 juli är Stefan vald till styrelseordförande i Rotary Doctors.
Vinlotteriet genererar ett överskott vid varje veckomöte. Förslaget är att styrelsen vid nästa styrelsemöte beslutar att överskottet detta verksamhetsår går till klubben Kiev Capital i Ukraina.
Bengt Widén meddelade att man i arbetsgruppen för sommarmötena beslutat att dessa ska vara på tisdagar. Plats är som tidigare Örestads golfklubb. Ingen anmälan utan det är bara att droppa in.
Gunnar Larsson meddelade besöket på Bakken med vänklubben Kongens Lyngby genomförs som planerat den 6 juni. Till dags dato är den 16 anmälda. Anmälningstiden har förlängts och det är möjligt att anmäla sig även nu under maj. Gunnar undersöker om tåg från Lomma till Bakken kan vara ett alternativ till bilkörning.

Så lämnades ordet över till Sofia Bågenhammar och föredraget med rubriken: Vad är hälsa egentligen och varför är det så viktigt för oss?

Sofia inledde med sin bakgrund att hon har jobbat med hälsa genom motion och träning i sitt arbete som sjukgymnast i över 20 år. För tre år sedan startade hon ett företag där hon saluför hälsoprodukten Curcuma - en gurkmejamix - https://curcuma.se/. Hon brinner för hälsa, för att sprida kunskap och motivera andra till ett hälsosammare liv. Om så bara en kan slippa diabetes eller hjärt-kärlsjukdom så är det värt det.

Målet för henens föredrag var att hon skulle få oss reflektera och tänka på vad vi som enskilda personer kan göra för att förbättra vår hälsa. Fem aspekter lyftes fram
  • Motion & hälsa
    7000 steg och lite andfådd varje dag. Underskatta inte vardagsmotionen. Stå upp med jämna mellanrum
  • Sömn
    Dygnsrytm och dagsljus är viktigt. Mörkt, svalt och tyst underlättar för god sömn
  • Socialt sammanhang
    Ring gärna eller besök i stället för ett SMS eller ett mejl
  • Stress
    Trekantsandningen
  • Kost
    Stig Bengmarks bok – Välj Hälsa - ger många goda råd om bra kost och nyttan.
    Tarmfloran är en viktig komponent för en god hälsa
    Inled gärna måltiden med grönt och lite vinäger. ”Maten ska landa mjukt”
Tack Sofia för ett mycket trevligt och intresseväckande föredrag. Du fick oss att reflektera och kanske ta några nya steg för en bättre hälsa.