De okända hjältarna från Coronalabbet: Föredrag av Kristina Forsman-Semb
I tisdags var vi en trevlig skara som sökt oss till Bjärreds Station för att umgås med vänner, äta god mat och lyssna på intressant föredrag. Vi var 22 närvarande varav 7 var gäster.

Eva Netterlid ledde mötet med bravur (bra träning inför hennes presidentår). Eva informerade bland annat om att klubbens 30-årsfirande går av stapeln den 20 maj. Det kostar 350 kr per person och för det får man Långa Längans utsökt goda mat, trevlig stämning och fina uppträden. Boka in datumet redan nu.

Stellan Larsson informerade om att det kommer att skickas ut en enkät om hur stort vårt intresse är för studiebesök.

Stefan Knutsson informerade om PR-kommitténs arbete. Många bra möten där vi fokuserar på vad vi kan göra för att göra klubben mer synlig. Det finns ett par förändringar på hemsidan också. Vi vill ju att den ska vara bra och informativ när vi väl landar där. Lomma hinderlopp är vårt stora engagemang som drar in mycket pengar som går till de i Lomma kommun som behöver det allra mest. Vi uppmanas att se till att prata med vänner och företagskontakter om möjligheterna att vara med som sponsor.

Vidare berättade Anders Widesjö att vi nu betalt 1.000€ till distriktet i Kiev där bland annat Ann Haluzova har god kontakt med rotaryvänner. Klubben har dessutom skänkt medlemsbidrag till distriktets insamling för Ukraina. Ett bidrag från hinderloppsöverskottet går till att, via Karin Rosvall, betala deltagaravgiften för dans som fritidsaktivitet för ett barn från Ukraina.

Idag gästas vår Rotaryklubb av Kristina Forsman-Semb som är fd Enhetschef Klinisk Mikrobiologi, Region Skåne.
Kristina delar med sig av sin personliga resa under de två pandemiåren och om de okända hjältarna på Coronalabbet. Två år av osäkerheter, restriktioner, intensivt arbete och många många prover.
Det fanns i januari 2020 ett mikrobiologiskt labb i Skåne med totalt 180 anställda och en verksamhet som i huvudsak bedrevs dagtid under vardagar med totalt ca 3500 prover/dag. Den 3:e mars 2020 kom det första positiva provet i Skåne.
Många blev i början av pandemin nya på jobbet och skulle skala upp verksamheten för att klara de nya förutsättningarna.
Nya analyser och metoder, många patienter som testades med som högst 18000 prover per vecka och ändrade arbetstider med helgarbete och sena kvällstider. I omgångar rådde brist på tester, reagenser, olika materiel och inte minst personal. Totalt anställdes 47 nya personer för att klara diagnostiken där det största inflödet av prover kom under kvällarna. Under 2021 blev fokus mer på dna-sekvensering av nya virusvarianter. Idag genomförs mycket förre tester. Lärdomarna från pandemiåren har rört ledarskap, initiativ och handlingskraft. 19 av 21 regioner har idag brist på utbildad personal.
Idag arbetar Kristina som Director Nonclinical Development på Alligator Bioscience AB