Höstens klubbsamråd
Vi var 16 (15 medlemmar och en gäst) som mötte upp till höstens klubbsamråd. Lamaroni serverade denna gång en mycket god och vällagad fish and chips. Veckomötet hade i sin helhet satta av till samråd kring kubbens viktiga utvecklingsfrågor.

Vår klubbmedlem C-G Olofsson inledde sitt miniego med att referera till två distriktsaktiviteter. Denna dag, den 11 oktober, är den internationella flickdagen. Dagen har instiftats av FN och är till för att synliggöra flickors utsatthet och att världen inte är jämställd.

Distriktet har en kommitté ”Empowering girls” som arbetar med dessa frågor. Läs vidare via länken EMPOWERINGGIRLS.

C-G berättade också om det utbyte som distriktet haft med Sydafrika. Nu var sex lärare på besök i Sverige och fick bland annat berätta om sina erfarenheter på distriktets evenemang Wednesday Night Live. Se mer via länken WNL

I sitt miniego berättade CG mer om sitt liv som konsult i olika bolag under ca 50 år. En spännande och mycket utvecklande tid med många skiftande projekt och utmaningar.

Efter det vidtog själva samrådet under ledning av vår president Björn. Mycket aktivt deltagande och många bra förslag kom fram. Konkret föreslog samrådet att styrelsen ska ta beslut om att återgå till måndagsmöten från årsskiftet.

Rikard sammanfattade diskussionerna i nedanstående anteckningar.
MÖTESDAG
Deltagarna var överlag väldigt positiva till att byta tillbaks till måndagar. VI gjorde ingen omröstning, men jag upplevde att merparten av deltagarna ville att vi skulle flytta tillbaks till måndagar.

ÖKANDE DELTAGANDE PÅ MÖTENA
Nu är vi ca 20-25 deltagare (44 klubbmedlemmar) på mötena, medan vi var 25-30 deltagare när vi var på Långa Längan (52 klubbmedlemmar).
  • Anledningen till detta är många, men dels är vi färre i klubben nu i jämförelse med för 3-4 år sedan och dels har åren med Covid påverkat hur vi agerar och engagerar oss.
  • Covid har gjort oss mera vana vid teams möten vilket gör att vi är bortskämda med att kunna deltaga på mötena med mindre insats. Här krävs återaktivering!
  • Färre deltagare beror också på förändringar i samhället i stort. Vi tror faktiskt att vi i grunden har en bra klubb, bra föredrag och bra sammanhållning.
En intressant diskussion var att vi kanske skall ha en förändrad karaktär på mötet: Drivkraft att komma för att träffa människor, inte bara för att komma och lyssna på ett bra program.
Vi bör presentera klubbens kommittéer och styrelsearbete på mötena, för att på detta sätt få bättre sammanhållning.
Faddrar bör användas till nya medlemmar (detta finns beskrivet i klubbhandboken, men är kanske inte alltid realiserat i praktiken)
Tydliggör för medlemmar styrelseprotokoll finns på Clubrunner och gör det enklare för medlemmar att se dem.

MEDLEMMAR
En tanke var att ta med all kommittéordföranden på vartannat styrelsemöte.

Vi bör ha en ”top-of-mind” slogan i huvudet. Hur kan vi sprida budskapet om Rotary på 15 sekunder.

PROJEKT
Klubben börjar få lite lägre Eget Kapital så vi bör arbeta för att öka upp detta. Belsut i styrelsen att vi skall införa vinlotteri på mötena.
Lomma hinderlopp pengar får bara användas till projekt i kommunen, vi kan inte ge denna vinst till andra ändamål.
Stipendiet – Vi diskuterade detta, men slutsatsen är att det är bra att vi syns lokalt och vi bör fortsätta med detta.