Besök och föredrag av distriktsguvernör Ulf Bingsgård
Ett av årets mest spännande föredrag är när vår Guvernör kommer på besök. Ulf Bingsgård berättar om hur han tar till sig de möjligheter som finns i Rotary och hur han gör världen lite bättre varje dag.

Men först lite information från vår President Björn Hansson.

Distriktet har årsmöte den 23 november. Mer information och anmälan hittar man på denna länk. https://rotary2390.se/event/%c3%a5rsm%c3%b6te/

Nu har U-fonden beställningarna skickat vidare. I god tid innan jul får vi våra beställningar.

Vi gör ett besök på ESS tillsammans med vår vänklubb Kongens Lyngby den 29 november. Observera att start är kl 15.00 och att vi efter besöket avslutar med gemensam måltid. Mer information är på G.

Därefter lämnades ordet  över till Guvernör Ulf Bingsgård.

Ulf berättade om sin egen Rotaryresa som innehöll ett uppehåll på ett par år på grund av att mötestiderna inte passade med Ulfs liv just då. Men tack vare att Rotary är en organisation som är flexibel vad gäller klubbtillhörighet och därmed mötestider och som dessutom ger oss stora möjligheter att vara med och göra världen lite bättre så har vi Ulf med oss igen.

Ulf bidrar mycket till att göra världen bättre i sitt dagliga liv. En av de bättre av Ulfs påfund är Poliopennan. För en penna betalar vi 2 dollar. 1 dollar går till EndPolio och eftersom Bill och Melinda Gates foundation fyller på med två dollar så ger varje penna tre poliovaccindoser till ett barn. (det behövs tre doser för att vara fullvaccinerad mot polio)

Ulf tog också upp vikten av att vi själva kommunicerar de Rotarybudskap som vill förmedla. Ingen annan gör det åt oss.
Vi måste fortsätta arbeta med att Rotary skall vara SKOJ. Samhällsrelevant, Kommunicerande och Jämlikt.
En av de stora utmaningarna nu är att visa att Rotary är ett viktigt yrkesnätverk som med våra kompetenser hjälper till att göra världen lite bättre varje dag.

Om vi föreställer oss vad Rotary skull kunna göra och vara så har vi startar en förnyelseresa. Det är precis det som vår världspresident Jennifer Jones har tänkt när hon lanserade årets tema "Imagine Rotary".

Avslutningsvis diskuterade vi om vi kan göra det lika intressant och spännande att bli rotarymedlem som det var förr.

Här skjuter en Past District Guvernor in följande: Tiderna ändras och det krävs ett nytt sätt att tänka och agera för att utvecklas med de människor som växte upp med vårt gamla sätt att tänka (med en stor dos inspiration från Albert Einstein). Låt oss fortsätta vara flexibla så att de medlemmar som inte kan vara aktiva just nu känner att de har en plats i rotarygemenskapen.