Föredrag av Henrik Mårtenson med rubriken : Sluta skjut
Klubbens president hälsade föredragshållare, gäster och medlemmar välkomna. Vi var 26 som deltog.
Utöver de traditionella punkterna lyfte presidenten fram mejlet om Rotarys kommande distriktsindelning samt stöd till Ukraina. Synpunkter oh kommentarer är välkomna. Beträffande stöd till Ukraina kom många intressanta förslag vid mötet. Teckna gärna ner dessa och återkom snarats eftersom det en fråga som kommer att behandlas vid kommande styrelsemöte den 3 mars.

Dagens föredragshållare var Henrik Mårtensson tidigare ansvarig inom polisen för projekt ”Sluta skjut”.

Sammanfattningsvis är sluta skjut ett projekt i nära samarbete mellan Polisen, Malmö stad, Kriminalvården och civilsamhället. Det bygger på en GVI-strategi hämtad från USA. Projektet startade 2016 som ett sätt att minska kriminella gruppers inblandning i dödligt/grovt våld.
Projektet avslutades i oktober 2021 som pilotprojekt. Resultatet är dock så framgångsrikt att det blivit en permanent verksamhet i Malmö och kommer att införas i flera andra polisdistrikt.