Utveckling kring järnvägen - då och nu. En historisk återblick på järnvägens betydelse för Lomma och utvecklingen av kommunen med tre stationer. Ett föredrag av Anders Berngarn.

Vår president Rikard hälsade medlemmar, gäster och föredragshållare välkomna till mötet. Vi var 23 deltagare inklusive fyra gäster.
Rikard var på Påsklov i Vemdalen och visade inspirerande vyer om läget på plats.

Vid sedvanlig rundfråga om besök i andra klubbar och föredrag berättade
 - CG Olofsson om sina efterfrågade besök och möten om Rotary Doctors
- Marie Nilsson om sitt besök på Rotary näringsliv med en samtidig uppmaning till andra om deltagande
- Claes Hedlund från Samhällstjänstkommittén angående klubbens årliga stipendium. Det har kommit in sex förslag och sista dag för ansökan är den 30 mars
- Anders Nyquist från medlemstjänstkommittén om medlemsmötet den 12 april. Det blir fysiska möten på slingor i Lomma och i Bjärred. De vanliga tiderna gäller dvs 17:30-19:00 och mat kommer att serveras. Förhandsinformation kommer senare under kvällen. Obligatorisk anmälan gäller för att kunna göra gruppindelning och beräkna matportioner.

Efter det överlämnade Rikard ordet till vår fd medlem och föredragshållare Anders Berngarn.

Föredrag: Utveckling kring järnvägen - då och nu. En historisk återblick på järnvägens betydelse för Lomma och utvecklingen av kommunen med tre stationer. (Se länk till videoinspelning nedan)
Föredragshållare: Anders Berngarn

Genom sin stora vykortssamling kunde Anders på ett mycket intressant och inspirerande sätt berätta om järnvägens utveckling från starten 1886 fram till nu. Passagerartrafiken upphörde 1983 men som alla känner till nu återupptagits.
Järnvägen spelade en mycket viktig roll i den industrialisering som skedde i och kring Lomma. Järnvägsspåren gick då ner till hamnen och kompletterade de fraktalternativ som båttrafiken med tegeljakter utgjorde tidigare.
För att ta del av videoinspelningen av föredraget klick på LÄNKEN