Svensk ekonomi i orolig tid. Föredrag av Bo Lundgren

Vår president inledde webbmötet med att hälsa dagens föredragshållare Bo Lundgren, övriga gäster och medlemmar mycket välkomna. Mötet hade 26 deltagare.

Presidenten har fått mejl från Christian Idström, Lund International, om sponsring av nyårsmåltid för boende i Ronald McDonald Hus i Lund. Presidenten vidarebefordrar mejlet till medlemmar.

Presidenten lämnade sedan över ordet till föredragshållaren Bo Lundgren

Rubrik: Svensk ekonomi i en orolig tid
Föredragshållare: Bo Lundgren

Se videoinspelning av föredrag via länken VIDEOLÄNK

Bo Lundgren är i dag bland annat är ordförande i Öresundsbrokonsortiet och Sparbanksstiftelsen Finn. Han har som finansmarknadsminister och riksgäldsdirektör haft ansvar för att hantera kriserna på nittiotalet och efter Lehman-kraschen 2008.

Bo Lundgren gjorde en mycket intressant återblick på hur olika ekonomiska kriser hanterats sedan 1970-talet.
Åtgärder som gjordes under 1990-talet och början på 2000-talet och, som sedan präglat svensk ekonomisk politik, har lagt grunden för en bra statsfinans. Sverige hade en låg statsskuld när pandemin startade. De insatser som hittills gjorts har påverkat statsskulden men det finns ytterligare utrymme om det skulle behövas utan att statskulden växer till oroande nivåer.

Lyssna mer genom länken VIDEOLÄNK