Stillasittande - Vår tids stora hälsofara? Föredrag av Eva Ekesbo
Klubbens president Björn hälsade föredragshållare, gäster och medlemmar mycket välkomna. Efter vårt första fysiska möte på Bjerreds Station har vi nu, pga covid-smittan, återgått till digitalt möte.

Efter korta rapporter om besök i andra klubbar och från kommittémöten tog presidenten upp frågan om fortsatta digitala möten kontra fysiska möten. Beslutet blev att vi planerar för digitala möten fyra veckor framåt. Vi följer smittoutvecklingen och återgår till fysiska möten så snart det känns rimligt smittsäkert.

Från vårt distrikt meddelas att den planerade distriktskonferensen senareläggs. Distriktsledningen vill att konferensen ska kunna genomföras som fysiskt möte.
Från distriktet meddelas också att det är dags för klubbarna att komma med förslag till ny distriktsguvernör för RÅ 2024-25.

Dagens föredragshållare Eva Ekebo driver företaget Betahälsan i Lund https://www.betahalsan.se/ och är leg. fysioterapeut/ergonom.

Baserat på aktuell forskning kan man konstatera att vi har aldrig suttit så mycket tidigare i historien som vi gör idag, unga som gamla. När vi sitter fungerar inte vår ämnesomsättning som den ska vilket kan leda till ökad risk för både diabetes och fetma. Sittandet är en egen riskfaktor för ohälsa oaktat hur mycket vi rör på oss i övrigt. Sittande och bristande kondition är svenskarnas största hälsofara. Till och med en större hälsofara än rökningen. Vuxna sitter 9-10 timmar om dagen och 93 % av oss rör sig för lite.

Ta del av Evas föredrag genom att länka till PRESENTATIONEN från mötet. Ta del av inspelning, som börjar en bit in i föredraget, genom länken INSPELNINGEN