Nyss hemkommen från San Diego med jetlag fortfarande i kroppen
höll vår klubbs Stefan Knutsson ett lättsamt och intressant föredrag med anledning av sitt kommande guvernörsår. Till evenemanget hade nuvarande och tidigare distriktsguvernörer med partners bjudits in vilket innebar att vi var rekordmånga 51 deltagare. Se foton Här.
Stefan inledde med att berätta om träningen/utbildningen i San Diego där han fick tillfälle att skaka hand med inkommande världspresident Holger Knaack. Arrangemanget, som kallas International Assembly, är en utbildning för blivande distriktsguvernörer från alla världens ca 200 Rotaryländer. En mycket välregisserad utbildning där till och med platsen där han skulle sitta var bestämd i förväg. Då presenterades också världspresidentens tema för kommande år vilket är ”Rotary Opens Opportunities”.
En av aktiviteterna som ingick var att arbeta fram hans eget guvernörsårs strategiska mål och fokusområden. Stefan presenterade fokusområdena vid mötet men var också tydlig med att de var övergripande och måste brytas ner i mer gripbara och mätbara termer för att de ska kunna vara användbara. Ett fokusområde som Stefan lyfte fram extra var kommunikation.
Stefan avslutade med att tacka klubben för förtroendet att bli nominerad. Det börjar nu bli tydligt men samtidigt utmanande vilka åtagande som ligger i guvernörskapet. Det behövs ett starkt stöd från klubben och det vet Stefan att det finns.