Ett presidentskifte som vi kommer att minnas
Vår president Marie inledde med att hälsa välkommen till detta speciella möte. Ett presidentskifte som var en kombination av fysiskt och digitalt möte.
Jörgen hade riggat upp kamera och upplät altanen i trädgården för det fysiska mötet. Fysiskt på plats fanns 11 personer inklusive gäster.

Årets stipendiat
Vid presidentskiftet delar klubben ut det årliga stipendiet till barn och ungdomsledare på 5000 kronor.  Årets stipendiat är Frida Malmqvist, 18 år, som lever för idrotten och speciellt innebandy. Frida har bland annat startat upp ett tjejlag som nu vuxit till ett lag på ca 20 tjejer.
En stor insats för Lomma innebandyklubb, för tjejerna i laget och för jämställdheten i en sport på stark frammarsch. Frida är en stor förebild och inspiratör. Pengarna kommer Frida att till en del spara och till en del skänka bort.

Bidrag från hinderloppets överskott

Sedan några år tillbaka delar klubben också ut bidrag från hinderloppets överskott.
Friskis & Svettis, som är medarrangör av hinderloppet, får ett bidrag på 15.000 kronor till äldregruppers gympa. Ett mycket uppskattat arrangemang som genom bidraget kan fortsätta. Just nu är det uppehåll pga coronapandemin men det kommer att återupptas så snart det är praktiskt möjligt. Mariana Fleischer, som är ledare för Lommaverksamheten, tycker att det är en mycket rolig aktivitet och hälsar oss välkomna dit.
Bidrag fick också Anette Björk ta emot för verksamheten ”Skolskeppet”. Skolskeppet möter ungdomar över 12 år med funktionsnedsättning som kan behöva en trygg situation och en meningsfull sysselsättning före och efter skoldagens slut samt under skollov. Bidraget är på 8000 kronor.
Vidare fick Anette Björk ta emot ett bidrag på 21.875 till Ljungens daglig verksamhet för att köpa in bubbelrör som ska användas i Snoezel-rummet. Snoezelen handlar om att erbjuda sinnesstimulering i en anpassad miljö. Miljön ska inbjuda till att påverka sin omgivning, ta egna initiativ, utforska och upptäcka samt att främja kommunikation och samspel. Tanken är att skapa en trygg miljö som lockar till både aktivitet och avslappning och som ska kunna anpassas till olika behov.

PHF till Jörgen Mårtensson

Klubben delade ut en PHF till Jörgen Mårtensson. Jörgen får PHF för att han på ett mycket professionellt sätt startat och skött videokonferenserna som ersatt veckomötena. Ett digitalt sätt att fortsätta med veckoföredrag och kommunicera inom klubben.

Rotary Doctors Fellow utmärkelse till Juris Neret
Rotary Doctors har instiftat en utmärkelse, Rotary Doctors Fellow, för att kunna tacka Rotary medlemmar eller andra personer som gjort speciella insatser, visat stort engagemang och stöd till verksamhet. Juris Neret har i år fått utmärkelsen för sitt engagemang och sina insatser med marknadsmaterial och annonser.

Premiering av högt deltagande på veckomöten
Två medlemmar, Christer Clemensson och Jörgen Mårtensson, har deltagit i 31 av klubbens veckomöten. Två medlemmar, Claes Hedlund och Erik Mauritzon, har deltagit i 30 av klubbens veckomöten.
Deras höga närvaro premierades med diplom och en flaska vin

Presidentskifte
Marie gav en kort återblick på sitt presidentår. Ett mycket jätteroligt år, som genom coronapandemin, fick ett snöpligt slut. Vi har en fantastiskt trevlig klubb med hög närvaro och engagerade medlemmar. Medlemsrekryteringen fick en skjuts genom gästkväll som Marie hoppas kommer att bli en fortsatt aktivitet. Det är med blandade känslor hon nu lämnar och tackar för sitt år och ser fram kommande år. En överlämning som känns trygg när nu Rikard tar över som president.

Rikard började med att överlämna past_president_nål till Marie. Ingen i mannaminne har väl haft ett så speciellt år. Trots det har allt fungerat på ett mycket bra sätt. Det har varit organiserat och strukturerat. Marie har varit på nästan alla klubbmöten och lagt ner mycket tid och engagemang. På styrelsemötena har Marie varit mycket ”närvarande”. Rikard har uppskattat att många frågeställningar har haft utrymme för diskussion innan beslut. Julfesten var uppskattad och välbesökt. Slutligen har Marie och Jörgen fått framgång med de digitala mötena. Marie har mycket kunskap och erfarenhet som Rikard hoppas kunna ta del av i fortsättningen under sitt år som president.
Rikard fortsätter och tackar för medlemmarnas förtroende att utse honom som president. Det ska bli roligt. Temat för Rikards presidentår är förändring. En klubb eller verksamhet som inte utvecklas och förändras riskerar att successivt dö bort. Men – det ska vara positiva förändringar.
Rent krasst tror Rikard att vi inte kommer tillbaka till normal klubbverksamhet förrän det finns ett vaccin mot covid-19.
Trots detta är Rikards ambition att komma igång med fysiska möten på Långa Längan så snart som möjligt. Det blir då en kombination av fysiskt och digitalt möte. Att ha fysiska möten är en viktig pusselbit i klubbens förmåga att leva vidare.
Rikard ser också framför sig en dynamisk klubb med spridning på ålder, kön och kompetens. Klubben ska växa inåt och jobba hårt med kommittéverksamheten. Det skapar gemensamhet och klubbkänsla. ClubVisioning blir ett verktyg för att komma vidare och få idéer. Så fort det är möjligt kommer Rikard att ta initiativ till arbetsmöte med Club Visioning.
Slutligen – att göra saker tillsammans ger energi och samhörighet i klubben.

Tillfällig paus i år för sommarmöten
Bengt Widén önskade Rikard lycka till men bad samtidigt Rikard informera att det i år blir en tillfällig paus för de gemensamma sommarmötena med klubbarna Burlöv och Burlöv-Karstorp.

Inspelning och foton
Mötet spelades in och inspelningen kan du se via länken
För fler foton se länk