Bästa Rotaryvänner
Jag vill börja med att tacka för förtroendet att få tillträda som president för Lomma-Bjärred Rotary Club under åren 2020-2021, ett uppdrag som ska bli både roligt och lärorikt. Jag ser fram emot att få vara en mer aktiv del av klubben och hoppas att mitt år som president kommer att utveckla, förändra, förnya klubben i den takt som vi önskar och orkar med.

Som person tror jag på förändring, att inte utvecklas och förändras kan innebära stagnation och jag tänker att det är det sämsta som kan hända en så fin klubb som våran! Jag är stolt över att vara en del av Lomma Bjärred Rotary klubb!

Hur kommer året att se ut då? Ja, ingen vet! Med Covid-19 som hela tiden lurar runt hörnet och som på ett eller annat sätt påverkar oss alla så är det enda jag kan säga att året kommer att vara fullt av….förändring. Jag längtar tills att vi kan träffas på Långa Långan igen, ser verkligen fram emot att få prata, umgås, lära mig saker och äta fantastisk god mat. Det sociala livet i vår förening är jätteviktigt och jag hoppas verkligen att vi alla kan ses snart igen! Jag hoppas och tänker försöka starta upp fysiska möten igen så fort som regeringen, distriktet och verkligheten tillåter det. Jag har stor respekt för er som inte känner det säkert att träffas en gång i veckan och av den anledningen vill jag att vi fortsätter med digitala möten parallellt under hösten, för att säkra att alla kan få en liten del av våra fantastisk möten även om ni inte vill komma in till Långa Längan.

Hur skall vi då jobba under Covid-19 påverkan? Givetvis måste vi fortsätta med att få in fler medlemmar i klubben, det är viktigt att ha en dynamisk klubb och det tror jag vi kan ha bland annat genom att få in nya medlemmar. Vi bör också säkra att klubben har en bra och jämn åldersspridning, för att jag tror att vi på det sättet kommer att få ut mera av diskussioner, föredrag och utbyte av erfarenheter.

Jag tänker att vi, i väntan på att allt skall bli normalt igen, skall jobba med att stärka klubben genom att jobba inåt. Vi skall lyfta fram våra medlemmars erfarenheter, styrkor och kompetenser för att på det sättet fortsätta med att ha en fantastisk klubb med engagerade medlemmar. Jag tänker att vi återigen skall få tillfällen att berätta om vem vi är och vad vi är duktiga på! Säga JA till att vara aktiv i klubben och i våra kommittéer! Bjud gärna in till möten hemma hos varandra eller i lokaler där det känns Covid säkert så tror jag att vi kan förändra kommitté arbetet till att vara något aktivt, positivt som vi alla vill bidra till på att på det sättet hjälpa till att förändra klubben och vår omvärd.

Slutligen vill jag att vi jobbar med Club Visioning! Jag tänker att det kommer att hjälpa oss framåt och att genomföra de förändrar (det var värst vad jag tjatar om förändring) som eventuellt behövs.

Kära medlem i LBRC jag behöver dig och saknar att få träffa dig! Hoppas vi ses snart igen!

Väl mött

Rikard Franz
President 2020-2021

Att göra saker tillsammans öppnar möjligheter och tillför energi och samhörighet i klubben.