Handelsbanken i Lomma hade, under rubriken ”Hur fungerar banken 2030”,
bjudits in för att berätta om deras syn på den framtida banken. Sofia Negendanck, stf kontorschef, och Karl Falkland, rådgivare, var våra lotsar. Kontorschefen Erik Hultgren hade hemförlovats med hänvisning till coronaviruset efter besök i norra Italien.
Handelsbanken har en lång och trygg historia sedan starten 1871. Man har en hög rating av de flesta institut. Vid bankkrisen 1990 var man den enda svenska storbanken som inte behövde statligt stöd. Samma år, 1990, förvärvade man Skånska banken.
Sedan början av 1970-talet har man hållit fast vid en starkt decentraliserad organisation och det lokala kontoret har en stark ställning. Man lever under sin slogan ”Personlig bankkontakt och lokala beslut”.

Sofia Negendanck lyfte sedan fram de strategiska parametrar som banken utvärderar för att ta nästa steg i utvecklingen mot framtidens bank. De dominerande parametrarna är teknikutvecklingen och förändrat kundbeteende. AI, artificiell intelligens, har kommit för att stötta vi beslutsfattande. Frågan är här hur tekniken bäst kan tillämpas beroende på acceptans bland kunder. Den andra stora parametern är förändrat kundbeteende som en effekt av teknikutvecklingen. I vilka frågor är den lokala bankkontakten efterfrågad och i vilka frågor är teknikstödet det man efterfrågar? Presentationen ledde till intressanta diskussioner och inlägg. Vad som är rätt kan bara framtiden utvisa.
 
Före föredraget hade presidenten det stora nöjet att välja in och välkomna Johan Wickman som medlem. Johan berättade kort om sig själv men kommer längre fram att återkomma med en djupare presentation i sitt Ego-föredrag. Tyvärr missade vi fotografera själva invalet så denna bild på Johan
får ersätta.