Mångfald, tillit och gemenskap - framgångsfaktor i verksamheten
Vår president Marie hälsade gäster och klubbmedlemmar välkomna till klubbens första veckomöte i juni. Tidigare under dagen hade Marie skickat ut medlemsbrev. Från detta lyfte hon speciellt fram möjligheten att bidra till historien genom att ge en egen vardagsberättelse under coronaepidemin. Det är Lars Göran Pärletun från Lund-Kloster rotaryklubb som lyft fram idén och mer information finns på Riksarkivets hemsida. Har du idé och vill ha hjälp med att skriva så hör gärna av dig till Marie eller Lars Göran.

Ibrahim Mohamad, dagens föredragshållare, är statsvetare och enhetschef inom vården. För tillfället är han pappaledig men siktar på att skapa en verksamhet som föredragshållare/talare. Han flyttade till Sverige 1993 och kom via fyra år i USA och några år i Norge.

Rubriken för föredrag Mångfald, tillit och gemenskap.

Mångfaldsbarometern, som Gävle universitet årligen tar fram, mäter attityden till människor med utländsk härkomst. Den visar att fler idag har goda erfarenheter av utländska kollegor på sin arbetsplats. Speciellt gäller det unga personer.

Andra studier visar att företag som kan hantera mångfald också blir attraktiva företag med god lönsamhet. I den mångkulturella värld vi nu lever i är en av framgångsfaktorerna att kunna hantera mångfald.

Att man är för mångfald i företaget, samhället, laget osv är dock inte en garanti för framgång. Det är flera faktorer som behöver samverka för att man ska få det lyft som mångfald kan ge. Lyssna på Ibrahims föredrag där han lyfter fram framgångsfaktorerna och på slutet kopplar dessa till tillit och gemenskap. LÄNK TILL FÖREDRAGET