Mellan kunskap och handling: Klimatkrisens stora utmaning; föredrag av Nina Wormbs
Se inspelat föredrag via denna länk VIDEOLÄNK. Videon är på föredragshållarens önskemål bara tillgänglig för klubbens medlemmar. Det krävs därför medlemsinloggning för att se videon. När du loggat in går du tillbaka till denna sida och trycker på ovanstående videolänk.

Vår president inledde webbmötet med att hälsa dagens föredragshållare Nina Wormbs, övriga gäster och medlemmar mycket välkomna. Mötet hade samlat så många som 31 deltagare.

Speciell uppmärksamhet fick Erik Mauritzon. Erik har nollat och det uppmärksammar klubben genom att skänka jubilaren 1000 kronor som jubilaren i sin tur donerar till lämplig hjälpverksamhet inom Rotary. Erik valde att skänka pengarna till läkarbanken. Rikard utlovade ett diplom och uppvaktningen avslutades med en varm applåd.

Covid-19 har tagit ny fart och det innebär att de fysiska klubbmötena får vänta.
Årsmötet den 7 december var tänkt som ett fysiskt möte men blir digitalt. Formell kallelse kommer. Efter årsmötet blir det en digital variant av klubbsamrådd
Rotary Doctors har skickat julklappsförslag till klubbens medlemmar vilket såklart anbefalles.
Årets julkort är till försäljning där överskottet går till U-fonden. Rikard återkommer med beställningsunderlag per mejl.
Akademibokhandeln Gleerups i Lund har utlovat 20 % rabatt på ett köp fram till jul. Kupong har distribuerats till alla medlemmar.

Presidenten lämnade sedan över ordet till föredragshållaren Nina Wormbs

Rubrik: Mellan kunskap och handling: Klimatkrisens stora utmaning
Föredragshållare: Nina Wormbs

Nina Wormbs, professor i teknikhistoria på KTH,  intresserar sig för människans förhållande till miljön och tekniken. Hon har tidigare skrivit om medieteknik, spektrumfrågor och digitalisering men forskar nu mest om klimatfrågan. Hon samverkar mycket med det omgivande samhället genom offentliga uppdrag, debatter och skrifter
Varför går det så trögt i omställningen till ett hållbart samhälle? Nina Wormbs delar med sig av aktuell humanistisk och samhällsvetenskaplig forskning om klimatförändringarna. Hur kan och bör vi förstå och kommunicera klimatförändringarna, hur länge har vi vetat, och vad är egentligen individens ansvar?
Via denna VIDEOLÄNK kan du se och höra hela föredraget. Videon är på föredragshållarens önskemål bara tillgänglig för klubbens medlemmar. Det krävs därför medlemsinloggning för att se videon.  När du loggat in går du tillbaka till denna sida och trycker på ovanstående videolänk.

I videon nämner Nina några källor där man kan hitta mer information om klimatfrågan. Se Ninas kommentarer och länkar nedan.

Global Carbon Project och här en sida till en atlas som man kan utforska för att lära sig mer om koldioxidutsläpp. Det finns en del riktigt intressanta visualiseringar. Jag tror att det var som svar på Rikards fråga.

Naturvårdsverket håller koll på siffrorna i Sverige men det är viktigt att man skiljer på nationella utsläpp och konsumtionsbaserade utsläpp för att få hela bilden. För klimatförändringarna räcker det inte att vi placerar verksamheter med höga utsläpp i fattiga länder som har sämre resurser att hantera dem.

Om man vill fundera över sina egna privata utsläpp finns det en rad klimatkalkylatorer. De flesta är ganska grovmaskiga, men man kan få en idé om vad som släpper ut mest.

För just maten i sig kan man också titta hos Livsmedelsverket för att få mer kunskap: https://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/miljo

De listor som ibland publiceras har ofta lite olika siffror eftersom det beror på vad man inkluderar.

Naturskyddsföreningen har också bra sidor liksom Världsnaturfonden (WWF). De har också en matkalkylator.

Sen nämnde jag också Vetenskapsradions serie om Nordpolen där man nyligen diskuterat havsisen och dess betydelse. Just Vetenskapsradion har ofta bra klimatprogram. Programmet Klotet är helt fokuserat på klimatet med mycket bra journalistik om klimatfrågan.