Medeon - forskningsparken för oss inom Life Sience
Vår president Rikard introducerade genom att hälsa medlemmar såväl som gäster välkomna till dagens föredrag den 17 augusti. Speciellt välkomna var gäster och vår föredragshållare Bengt Lövdén. Rikard informerade att man nu bland flera klubbar försöker öppna upp för fysiska möten. Burlöv-Karstorp och Burlövsklubben har flyttat till Burlövs centrum där man sitter två-och-två med ca 1,5 meters lucka. Man kommer att vara där tillsvidare. Rikard har också ambitionen att vår klubb ska öppna upp för fysiska möten och det kommer därför att sättas till en grupps ur styrelsen som ska undersöka förutsättningar och möjligheter.

Dagens föredrag har rubriken: Medicinteknikutveckling i startuppföretag och syftar då på verksamheten som finns på Medeon
.
Bengt Lövdén var tidigare VD för Medeon. Nuvarande VD är Ulf Andersson.

Medeons historia sträcker sig tillbaka till 1980-talet. Nils Hörjel var då landshövding och skapade 1983, tillsammans med Sven-Tore Holm, Ideon i Lund. Sven-Tore Holm tyckte man skulle gå vidare och skapa något i Malmö kring hälsa och forskning. I början var Malmö-verksamheten en filial till Ideon i Lund. Malmö stad var dock intresserad av en mer stabil form och bildade då ett självständigt Medeon tillsamman med Wihlborgs. Sedan 2002 ägs Medeon av en teknikstiftelse medan fastigheterna, där verksamheten bedrivs, ägs av Wihlborgs.
Medeon är den minst bemannade forskningsparken i Sverige med bara tre anställda. Man jobbar i virtuella team och genom nätverkande.

Man är helt inriktad på Life Sience och då områdena diabetes, onkologi, bioteknik, läkemedel och medicinteknisk odontologi. Fokusområdet är diabetes.

De finns mer än 75 företag inom Medeon. Den vanliga gången är att man först sitter 6 månader i en förincubator. Kvalificerar man sig blir det incubator i max två år. Därefter flyttar man ut till företagsparken.

Kopia på Bengt Lövdén bildspel finns via denna LÄNK-Bildspel

Vill du läsa mer om Medeon finns information på hemsidan som du når via denna LÄNK-hemsida