Årets och årtiondets första möte var mycket välbesökt när vi hade besök av Sydsvenskans chefredaktör och Bjärredsbon Pia Rehnquist.
 
Pias tema var ”Mediebranschens förändring i stort, utifrån Sydsvenskans/mitt perspektiv”.
Pia är inne på sitt sjätte år som Sydsvenskans chefredaktör och har suttit i ledningsgruppen för tidningen längre än så. Pia sitter också i ledningsgruppen för Bonnier News sedan ett par år. Där fattas större beslut rörande alla Bonniers tidningar, tex strategiska förvärv som det av alla Mittmedias alla tidningar tidigare i år.
Sydsvenskan ingår i Bonnierkoncernen som Pia menar har ett mycket långsiktigt perspektiv med sitt engagemang i mediabranschen. Man har tagit en mycket aktiv del i omstruktureringen av branschen genom köp av olika tidningar. Här i södra Sverige märks det bla genom samgåendet mellan Sydsvenskan och Helsingborgs dagblad samt köpet av Lokaltidningen.
Sydsvenskan är navet i Bonnierkoncernen i södra Sverige. Tidningen fyller 172 år i år och har klarat den digitala omställningen framgångsrikt. Pias föredrag varvades med frågor som belyste avvägningen mellan ”journalistiskt” material och de mer publikfriande reportagen. Inte oväntat kunde vi också konstatera att den tryckta upplagan i första hand vänder sig till den äldre läsekretsen med den digitala läses av yngre. En annan fråga som också diskuterades var källkritik av digitala medier. Pia pekade här på studier som visar att unga har en mer kritisk inställning än äldre läsare.
Avslutningsvis kunde vi konstatera att tiden bara räckt till att ytligt beröra den omställning som sker inom mediabranschen. Pia erbjöd sig att återkomma fortsätta sin beskrivning.