Lav från Skandinavisk skog gör succé: Föredrag av Oscar Pressfeldt
Mötet inleddes sedvanligt av presidenten med att hälsa föredragshållare, gäster och medlemmar välkomna. Denna gång fick vi anledning att resa oss. Efter årslångt medlemskap och även EGO-föredrag fick Nils Christerson äntligen motta sin Rotarynål.
Naturligtvis fick Nils en mycket varm välkomstapplåd.

Så över till dagens föredragshållare Oscar Pressfeldt.

Allt började en regnig vandringstur i Sverige och upptäckten att renmossa har förmågan att absorbera vatten och hålla insidan tät och torr. Med hjälp av vanligt salt kunde man konservera laven och få fram ett hållbart material i dubbel bemärkelse. Ett material som lämpade sig perfekt som ljudabsorbent. Nu har företaget även tagit upp korkspill som ett material i deras produkter.

Som studenter vid Lunds Universitet hittade grundarna Oscar och tvillingbröderna Joris & Sander ett sätt att applicera det mångsidiga materialet för moderna bostads- och arbetsutrymmen. Nordgrönas första produkt installerades 2014 på ett lokalt kafé och sedan dess finns kunder som IKEA, Apple, BMW, Porsche mfl.
2019 och 2020 belönades företaget med Di Gasell och utsågs till ett av de snabbast växande företagen i Sverige.
Nordgrönas grundare utsågs till Årets Företagare 2020 i Skåne och placerade sig topp 5 i riksfinalen.

Oscar, en av företagets grundare, berättade mycket inspirerande om den resa företaget gjort, om produkter och marknad och vad man siktar på i framtiden. Företaget har nu 17 anställda, finns i Arlöv och av deras produkter går ca 70 % på export.