Lomma-Bjärred Rotary Clubs stipendium för förtjänstfullt arbete med ungdom i Lomma kommun utdelat
Tisdagen den 5 juli, i samband med picknick i Alnarpsparken, delade Lomma-Bjärred Rotary Club ut klubbens årliga stipendium för förtjänstfullt arbete med ungdom i Lomma kommun. Stipendiet är instiftat för att uppmärksamma och uppmuntra personer som på ett entusiastiskt sätt engagerar sig i att skapa sysselsättning för ungdomar och utför ett värdefullt arbete i det tysta.
Lomma-Bjärred Rotary Club har beslutat att 2021-2022 års stipendium på totalt SEK 10 000 tilldelas Saga Folkesson.

Motiveringen är: Saga har ett fantastiskt ledarskap inom dans och till det är hon en mycket duktig koreograf. Med ledarskap och sin känsla för koreografi utvecklar hon föreningens elever. Hennes stora engagemang i kubben samt hennes ledarskap har gjort att äldre elever stannat kvar i föreningens verksamhet vilket skapat en väldig bredd i föreningen. Personligen leder hon en dansgrupp med elever födda 2006. Utöver detta sitter Saga även Companiet SSK styrelse samt studerar Saga Statsvetenskap på Lunds Universitet.

Stipendiet har delats ut sedan mitten av 90-talet.
Exempel på senare års stipendiater:
2021 Thea Hansson Lindsjö, Föreningen HK Ankaret samt Oliver Holmström, Bjärreds Innebandyklubb.
2020 Frida Malmqvist, Innebandy, Lomma FBC
2019 Elsa o Ella Egonsson, Bjärreds Gymnastikförening