Planerade aktiviteter Internationella Kommittén
  1. För närvarande har vi samarbete med Rotary Club Kongens Lyngby. På grund av Coronapandemin är för närvarande inga aktiviteter inplanerade. Vi kommer att uppmuntra våra danska vänner att besöka vår hemsida för att, om intresse finns, ansluta till våra webmöten.

1. Samarbete planeras med RC Prag City. Denna klubb har tidigare varit vänklubb till Svedala-Sturup RK som dock numera är nedlagd. Detta samarbete tar vi nu över och Ilja Chocholouš, DG Tjeckien-Slovakien, har visat stort intresse. Ytterligare kontakter kommer att tas inom kort.  RC Prag City är en mycket aktiv klubb med många intressanta aktiviteter varför ett samarbete skulle innebära möjligheter för vår klubb att utvecklas. Ett framtida besök kommer att diskuteras och vår medlem Erica Michálek kommer att få en viktig roll i denna aktivitet.

1. Emma & Therese Children’s Project (ETCP) är en Non-Governmental Organisation som arbetar för utsatta barn i Kabale, Uganda med särskilt fokus på gatubarn. Verksamheten grundades av Emma Kock i januari 2011. ETCP har under ett antal år fått stöd av flera Rotaryklubbar i distriktet, TRF och U-fonden. Behovet är fortfarande mycket stort, särskilt nu i dessa Coronatider. Försök har gjorts att få till stånd ett samarbete med tidigare engagerade klubbar för att fortsätta samla in pengar till verksamheten. Detta har inte lyckats ännu men nya försök kommer att göras. Emma besökte klubben i höstas då hon presenterade sitt projekt.

1. Rotary Friendchip Exchange (RFE) utbytet med klubbar i Bostonområdet i USA har skjutits fram ett år på grund av Coronapandemin men kommer förhoppningsvis att kunna genomföras i maj 2021 (besök från USA) respektive augusti nästa år (återbesök av Distrikt 2390). Två av klubbens medlemmar kommer att delta i denna aktivitet, Jörgen Mårtensson och undertecknad.

//Gunnar Larsson