Har förbränning någon framtid? Föredrag av Per-Erik Bengtsson

Vår president Rikard hälsade medlemmar, gäster och föredragshållare välkomna till mötet. Vi var 25 deltagare.
Några inledande informationspunkter:
  • Guvernör Stefan informerade från senaste Distriktsombudsmötet
  • Stellan L informerade om distriktets CR-utbildning, som fortsätter med avsnitt fyra och fem nu på onsdag och onsdag veckan efter
  • Eva Johnsson informerade om senaste mötet i Rotary Näringsliv
  • Claes Hedlund informerad om ansökan till klubbens årliga stipendium
  • Anders Nyquist informerade om inbjudan till Rotarygolf i Barsebäck den 8 juni
  • Anders informerade också om att Lomma hinderlopp är senarelagt till 18 september. Planeringsarbetet har startat.
  • Rikard påminde om inbjudan till Kraftringens möte den 17 februari om solpaneler och laddstolpar
  • CG Olofsson påminde oss om att vi också tidigare haft kallt i Skåne 1987 och 1996 så Öresundstrafiken stängdes pga ishinder
Föredrag: Har förbränning någon framtid? (Se länk till videoinspelning nedan)
Föredragshållare: Per-Erik Bengtsson

Per-Erik är professor på Förbränningsfysik vid LTH i Lund och arbetar både med undervisning och med forskning. Forskningen är inriktad mot utveckling och tillämpning av lasermätmetoder för förbränningsprocesser, framförallt för sotpartikelmätning och temperaturmätning. Per-Erik har också ett stort intresse för undervisningsfrågor och tilldelades 2004 utmärkelsen Excellent Teaching Practice vid LTH.

Med den globala uppvärmningen på jorden står mänskligheten inför en stor utmaning.
Denna globala uppvärmning härrör främst från ökande koldioxidhalter i atmosfären, relaterat till mänsklig aktivitet, sedan den industriella revolutionen. De ökande koldioxidhalterna i atmosfären kommer främst från användningen av fossila bränslen.
Kolatomerna som har varit bundna i kol, olja och naturgas sedan förhistorisk tid har genom användningen av fossila bränslen förts in i jordens kretslopp och lett till ökande koldioxidhalter. Trots all diskussion om förnybar energi så härrör dagens globala energianvändning till 90% från förbränning och 80% från fossil förbränning.

Hur kan världen lyckas med omställningen till förnybar energi och har förbränning någon framtid? Då det är svårt att tänka sig långdistansflyg, långa fartygstransporter och industriprocesser som t.ex. stål- och cementproduktion utan förbränning, så är frågan hur vi kan lösa detta i framtiden i Sverige utan nettoproduktion av koldioxid.
För att ta del av videoinspelningen av föredraget klick på LÄNKEN