Idag, måndag den 19 november, hade vi förmånen att göra företagsbesök på Sandvik i Svedala. Vi var ett gäng på
16 personer, klubbmedlemmar och gäster, som nappat på vår medlem Björns invitation till besök på Sandvik i Svedala. Företaget och dess verksamhet är nog mer känt under sitt tidigare namn Svedala-Arbrå. Företaget ingår numera i Sandvikkoncernen.
Innan vi gick på en guidad tur i produktionen fick vi, över en god bit mat, höra mer om Sandvikkoncernen i allmänhet och verksamheten i Svedala i synnerhet. Informationen hölls av Anders Åkesson, son till Rotarylegendaren Kjell-Åke Åkesson, samt Björn. Verksamheten i Svedala är fokuserad på stenkrossar i olika storlekar och till olika verksamheter. Motsvarande anläggningar finns också i Kina och i Indien. I Svedala är man ca 550 personer.
Ett litet smakprov på verksamheten ges genom länken https://www.youtube.com/watch?v=9YMh5q7dnlQ

Vid den guidade turen fick vi förmånen att se hur komponenter till krossarna gjöts, bearbetades och slutligen monterades innan de målades och gjordes klara för leverans.
Stort tack Björn och Anders för ett mycket trevligt och väl arrangerat företagsbesök.
Stellan Larsson