European Spallation Source : Föredrag av Joanna Lewis
Presidenten inledde och hälsade dagens föredragshållare Joanna Lewis, gäster och medlemmar välkomna. Vid dagens möte var vi 29 deltagare inklusive gäster.
Vår guvernör, Stefan, är nu på slutspurten av sina klubbesök. En annan aktivitet han nu proriterar är att tillsammans med AG hjälpa klubbar att hålla igång verksamheten och kontakten med medlemmar trots covid-19.
Marie lyfte fram två av distriktets sociala nätverk nämligen Facebook och LinkedIn. En uppmaning till oss medlemmar att gå med för att på så vis hålla sig uppdaterad om det som pågår i distriktet.
Rikard tog upp att styrelsen hade haft möte. Punkter som då hade behandlats var bla Lomma hinderlopp, ekonomin och programverksamheten. Lomma hinderlopp planeras för genomförande sista lördagen i maj, ekonomin i klubben är god och programverksamheten löper på med bra framförhållning. En uppmaning dock – programkommittén tar gärna mot tips med förslag på bra föredrag och föredragshållare.
Kvällens föredragshållare Joanna Lewis tog sedan över. Hennes ingress till föredraget är:
With the European Spallation Source currently under construction outside Lund, Sweden will soon be home to the world’s most powerful particle accelerator, which will be used to produce neutrons, allowing researchers from all over the world to look more closely at materials, atoms and interactions, than ever before.  Jo Lewis, public engagement officer at ESS, will outline what ESS is for, what it is and how it works. She is also keen to hear your questions and will do her best to answer them.  As visits are not currently allowed, Jo will also show a video tour of the site and describe what you are seeing – almost as though you were there yourselves…
Vi fick en mycket intressant och ingående genomgång av ESS verksamhetsidé och teknik. Till skillnad från MaxIV, som drivs av Lunds universitet, är ESS en Europeisk angelägenhet. Tekniken är att man använder neutroner för att genomlysa och skapa inre bilder av produkter eller materia. Man kan populärt beskriva metoden som ett gigantiskt mikroskop. Syftet är att ge forskare eller företag tillgång till verktyg i världsklass för att förbättra sin kunskap inom olika vetenskaper.
Se och hör mer genom att klicka på LÄNKEN till videon med Joannas föredrag.