Vanadium – räddningen för världen eller hotet mot en bygd? - föredrag av Jon-Petter Gustafsson

Länk till föredraget VIDEOLÄNK

Vår president hälsade dagens föredragshållare Jon-Petter Gustafsson, övriga gäster och medlemmar mycket välkomna. Dagens möte var tänkt som ett fysiskt möte men ställdes in på grund av ökad smittspridning i samhället med åtföljande nya krav från FHM. Hur det blir med kommande planerade fysiska möten avgörs helt och hållet av pandemins utveckling.
Nils Christerson valdes in som ny medlem. Själva invalsceremonin får vänta till ett tillfälle när vi kan träffas fysiskt igen. Nils hälsades mycket välkommen med en digital applåd.
Andra frågor som presidenten lyfte fram var:
  • Global Grant projekt som klubben deltagit i och som haft som syfte och mål att utbilda informatörer i Kenya om Covid19. CG Olofsson har följt projektet och rapporterade att projektet har mött uppskattning och kunnat genomföras enligt plan
  • Vi har fått ett nytt nummer av tidningen Rotary Norden
  • Klubbhandboken har genomgått en översyn. Den nya versionen finns nu tillgänglig i ClubRunner via länken KLUBBHANDBOK.
Efter denna inledning introducerade presidenten Jon-Petter Gustafsson som dagens föredragshållare. Jon-Petter är professor i markkemi vid SLU i Uppsala och kommer att ge oss en opartisk belysning av det ”heta” ämnet Vanadin.
Grundämnet vanadin har kommit i fokus under de senare åren till exempel i samband med planerad gruvbrytning på Österlen och i andra delar av landet. Vilken historia och vilka egenskaper har vanadin, och vad är det som gör ämnet så intressant för människan, idag och i framtiden? Och, vilka miljökonsekvenser kan man vänta sig när man bryter vanadin?
Rubriken är Vanadium – räddningen för världen eller hotet mot en bygd?
Ta del av föredraget genom att klicka på VIDEOLÄNK
Ta del av bilderna som visades genom att klicka på PRESENTATION