Dagens veckomöte hade Rotary som tema
Marie inledde med att hälsa gästerna, föredragshållarna och medlemmarna välkomna till videomötet. Sammanlagt är vi 21 uppkopplade deltagare.

Nästa vecka är det presidentskifte i klubben när Marie lämnar över presidentkedjan till Rikard. Förutom presidentskiftet har vi också den formella utdelningen av stipendier samt bidrag som hämtats ur överskottet från hinderloppet.

Upplägget blir mycket annorlunda jämfört med tidigare år på grund av pandemin. Inbjudan går ut till medlemmarna med samtidig information om att det finns en övre gräns på 15 fysiskt deltagande. Anmälan är obligatorisk.
Guvernörsskiftet, där Stefan tar över guvernörskedjan från Torkel, sker dagen efter den 30 juni. Även då finns en övre gräns på antalet fysiskt deltagande. Anmälan till guvernörsskiftet sker via distriktets hemsida och länk https://rotary2390.se/event/guvern%c3%b6rsskifte-1/

Club Visioning och guvernörsåret
Stefan fick inleda och berätta om planerna för sitt guvernörsår. Holger Knaack, världspresidenten för Rotary, har ”Grow Rotary” som tema. Detta har i sin tur inspirerat Stefan till tre hjärtefrågor.
Nya medlemsformer och nya klubbar
Utveckling av och i din klubb
Dessa tre övergripande hjärtefrågor kommer att brytas ner i delmål för respektive klubb.

Några hållpunkter för guvernörsåret:
24 oktober – World polio day; synas i samhället
13 mars – Pets för nästa års inkommande presidenter och funktionärer
17 april – Run for Rotary (pågår hela vecka 16)
24 april – Distriktskonferens
Till detta kommer Femtioåttaöresutmaningen
Lyssna mer på Stefan via länken till hans inspelade föredrag

Andrew Creighton tog därefter vid för att ge oss en kort introduktion i klubbutvecklingsverktyget Club Visioning (CV). CV är ett strukturerat sätt för klubben att arbeta fram en treårsplan för klubbens utveckling. Tre år för att få en långsiktighet och kontinuitet. Verktyget har utvecklats i USA och sedan tagits till Sverige. Som ledare i klubbens arbetsmöte med CV deltar upp till fem facilitatorer. Facilitatorerna har genomgått en speciell utbildning och under arbetsmötet har de olika roller. I distriktet finns nu facilitatorer.
Lagom till at CV-arbetet skulle starta i distriktet kom coronapandemin. Två arbetsmöten hann genomföras innan verskamheten stängdes ner. Nu har CV omarbetats så att arbetsmötet kan genomföras digitalt.
Vi fick prova på under mötet och hade många kreativas förslag.
Lyssna mer på Andrews introduktion till Club Visioning via länken till hans inspelade föredrag.
Se också sammanställningen från grupparbetet som avslutade föredraget.