Cirkulär stekpanna - i dubbel bemärkelse:
Föredrag av Mikael Wallborg och Tareq Taylor
Vår president Rikard hälsade medlemmar, gäster och föredragshållare välkomna till mötet. Föredraget slog nytt deltagarrekord med 52 deltagande.
Presidenten hade några inledande informationspunkter.
  • Lomma hinderlopp kommer att genomföras i år. På grund av pandemin har datum för genomförandet flyttas från maj till den 18 september. Alla medlemmar uppmanas att notera datumet i kalendern så att vi mangrant ska kunna ställa upp som deltagare eller funktionär eller bådadelar.
  • Efter ett år av pandemi finns ett mycket stort intresse bland oss medlemmar att träffas fysiskt. Därför har styrelsen genom medlemskommittén satt av mötet den 12 april som ett ”walk-and-talkmöte”. Det blir en utomhusaktivitet i olika grupperingar där vi träffas och gör aktiviteter tillsammans på ett coronasäkert vis.
Föredrag: Cirkulär stekpanna – i dubbel bemärkelse (Se länk till videoinspelning nedan)
Föredragshållare: Mikael Wallborg och Tareq Taylor

På plats Mikael Wallborg VD Ipinium och Tareq Taylor två av delägarna i OnePan.
”När däcken är slitna byter vi däcken, inte bilen” säger Tareq Taylor. Den stunden stekpannan börjar bli sliten returnerar kunden den till Kitchenware by Tareq Taylor och får en annan likadan nymålad stekpanna i retur till en lägre kostnad.

I deras cirkulära modell genomgår den slitna stekpannan en unik process som återställer den i nyskick för ett nytt liv i ett annat kök.
”Det betyder att livslängden blir avsevärt mycket längre för själva stekpannan eftersom det är ytan som fräschas upp”, förklarar han.

Istället för att använda nya resurser, producera produkter, använda och sedan kasta dem efter användning, förblir produkter och material använda så länge som möjligt innan de omvandlas till nya produkter. Resultatet blir att avfallsberget minskar, liksom skadliga effekter på miljön.

För att ta del av videoinspelningen av föredraget klick på LÄNKEN