Bättre inomhusljus ger stora hälsoeffekter
Vår president Marie inledde med att konstatera att mötet, liksom våra tidigare videomöten, var välbesökt. Denna gång var vi 23 inloggade deltagare. Föredragshållare, övriga gäster och medlemmar hälsades mycket välkomna.
I söndags, den 7 juni, hade distriktet sitt första distriktssamråd via webben. Mötet samlade 72 deltagare från 45 olika klubbar. Mötet fungerade mycket bra och även de två omröstningar som gjordes. Inkommande guvernör Stefan fick sin budget godkänd. Distriktsbudgeten hamnar på samma nivå som förra året. Eftersom kostnaderna ska fördelas på färre klubbar och medlemmar blir det en liten ökning för klubbarna.
Marie lyfte också fram guvernörsskiftet den 30 juni. Det blir ett kombinerat fysiskt/webbmöte på Dragörkajen i Malmö. Anmälan är obligatorisk. Eftersom vår klubb är inkommande värdklubb för guvernören skulle det var trevligt om så många medlemmar som möjligt från klubben hade tillfälle att delta.
Distriktet har också ett lotteri igång där vi i klubben uppmanas att köpa minst en lott per medlem. Fina priser utlovas. Lotterna handlas via distriktets hemsida https://rotary2390.se/stories/klubben-kan-k%c3%b6pa-lotter-i-distriktslotteriet/
Rubriken på dagens föredrag var:
Biometriskt ljus, det nya hälsosamma inomhusljuset från Lund
Föredragshållaren Tord Wingren, är hjärnan bakom idén och entreprenören bakom företaget Brainlit. Tord kom på idén 2012 där fokus var ljusets påverkan på oss människor. Tiotusentals generationer har levt men bara de sex senaste generationerna har i huvudsak levt inomhus med artificiellt ljus.  Det finns mången evidens att det inte är bra ljuskällor. Med ambitionen att fördjupa sig i ämnet reste han till USA.  Konceptet bygger på att skapa ett tekniskt system för att återskapa utomhusljus. Genom det förändrade ljuset uppnås stora hälsoeffekter som t.ex. förbättrat immunförsvar.  För det enskilda företaget leder den förbättrade hälsoeffekten också till ökad produktivitet.
Idén var så färdigutvecklad att den kunde börja marknadsföras säljas som produkt/tjänst 2016 genom företaget Brainlit. Brainlit group är nu ett företag i Lund med ca 20 anställda. Nu satsar man på att sälja i närområdet för att få snabb feedback. Ambitionen är att bygga bolaget så att det kan växa i takt med efterfrågan. Ledorden för företagets verksamhet är – Ljus för hälsa och välbefinnande.