Överskott från Lomma Hinderlopp har lämnats som bidrag till Friskis & Svettis och Trivselhuset

Lomma-Bjärred Rotary Club har i samarbete med Friskis&Svettis Lomma och Lomma Event under två år arrangerat Lommaloppet - numera Lomma Hinderlopp, som innebär att man med mer eller mindre allvar förflyttar sig c:a 3 km mellan piren i Lomma hamn via fyrkantsdammen tillbaks till piren – med lite hinder på vägen.

Överskottet från loppen går oavkortat till att göra livet lite lättare och trevligare för dem i Lomma kommun som behöver det mest. Loppet 2018 gav ett överskott om hela 52 000 kr och nu delar vi ut en del härav till två mottagare:

Trivselhuset 20 000 kr
Trivselhuset är en öppen verksamhet för personer med psykisk ohälsa. En social träffpunkt för dem som har behov av att bryta och förhindra isolering och skapa livskvalitet. Här finns möjlighet till olika aktiviteter både enskilt och i grupp. Och där finns stöd och trygghet i vardagen.

Beloppet är ett bidrag till årliga events som t.ex. sommarutflykter med bussresa och lunch för deltagarna, firande för ensamma vid påsk, midsommar och jul med mat, dekoration, överraskning tex. föreläsning alt sångmuntration. Sist men inte minst - studiebesök med buss på Österlens kryddgård.

Friskis&Svettis Lomma 14 375 kr
Bidrag till Friskis&Svettis Lommas träning för våra allra äldsta i from av ”sittgympa” på Mötesplats Bjärred Jonasgården en gång i veckan. Man tränar sig igenom kroppen, först sittande och sedan stående. Därefter dansar man och övar balans. Passet avslutas med lugn avslappning och meditation.
Foto: Jörgen Mårtensson och Juris Neret
Juris Neret