AXIS - inte bara teknik: Föredrag av Jonas Hansson
Vår president inledde webbmötet med att hälsa dagens föredragshållare Jonas Hansson, övriga gäster och medlemmar mycket välkomna. Mötet hade 25 deltagare.

Årsmöte med klubbsamråd genomfördes för första gången i digital form den 7 december. Harald Selvander har meddelat att han inte står till förfogande som tillträdande president. Därför går Björn Hansson in som president ett år tidigare än planerat. I valberedningens förslag saknas förslag till tillträdande president.
Klubbsamrådet genomfördes som grupparbeten. Resultaten från grupperna har Anders Nyquist sammanställt och sammanställningen kommer att delges klubbens medlemmar. Förslagen kommer att tas upp till behandling i styrelsen för beslut om fortsatta aktiviteter.

Klubben har köpt distriktets ungdomslotter till alla medlemmar. Dragning blir den 16/12.
Styrelsen har behandlat Rune Wikmans medlemsansökan och beslutat att ta in Rune som medlem. Rune ansluter till klubben vid första mötet i januari.

Presidenten lämnade sedan över ordet till föredragshållaren Jonas Hansson

Rubrik: Axis – inte bara teknik
Föredragshållare: Jonas Hansson

Jonas är civilingenjör och har sedan kompletterat med journalistikutbildning. Han har jobbat i AXIS sedan 2000 och sitter nu i koncernledningen.

AXIS är ett tillväxtföretag som växer organiskt. Man är ca 4000 anställda med hemmamarknad i USA. Man har aktiv försäljning i 179 länder genom partners. Sedan 2004 är huvudprodukterna nätverkskameror för övervakning. Sedan starten har det grundläggande temat för AXIS verksamhet varit nätverkskunnandet.
Sedan några år tillbaka ägs AXIS av Canon men företaget har en stor frihet att vidareutvecklas i enlighet med det arbetssätt och den kultur som har präglat AXIS sedan starten.

Jonas föredrag handlade i huvudsak om den företagskultur som präglar verksamheten i AXIS. Företaget har i grunden ett kulturstyrt ledarskap. Kravet är att alla ska bidra. Kompetensen är summan av kunskapen och förmågan att kunna ta alla med sig på resan. Istället för att ge speciella uppdrag gäller att definiera vilka problem som ska lösas. Lösa rätt problem, dvs de som partners och kunder ser som en begränsning i deras verksamhet. För ledningen gäller i viss mån att ”abdikera” och att använda den komptens som finns hos personalen.

AXIS har ca 90 000 återförsäljare. Förtroendet mellan AXIS och återförsäljarna är av mycket stor betydelse. Genom att AXIS blir en del av, inte bara i genomförda affärer, utan kommande affärer styrs produktutvecklingen per automatik mot att utveckla system och produkter som marknaden efterfrågar.