18.000 sjömil med Nausica. Föredrag av Anders Thornblad
Vår president Rikard hälsade medlemmar, gäster och föredragshållare välkomna till mötet. Vi var 31 deltagare inklusive gäster.

Idag, den 31 maj för 30 år sedan chartrades vår klubb. Presidenten påminde om jubileet.
Inför 30-årsdagen har vi alla medlemmar fått en njutningspåse hem med skumpa och choklad. Presidenten och de övriga som försett sig med glas vid det digitala mötet skålade för de 30 utvecklande år som gått och för framtiden.

Claes Hedlund, som varit med sedan klubben bildades, berättade om händelser och milstolpar ur klubbens historia. Claes berättelse och fördraget spelades in och kan ses och höras via länken nedan.

Från den 1 juni lättar regeringen på restriktionerna kring möten. Vår klubb planerar ett fysiskt möte den 14 juni med föredrag av den tekniske kocken.
Bengt Widén, från Burlöv-Karstorp-klubben informerade om möte i Alnarsparken som deras klubb planerade https://burlov-karstorp.rotary2390.se/event/utetr%c3%a4ff-alnarp/

Efter denna inledning lämnade presidenten över ordet till dagens föredragshållare Anders Thornblad.

Föredrag: 18.000 sjömil med Nausica
Föredragshållare: Anders Thornblad

Anders, till vardags yttre befäl på Räddningstjänst Syd, höll ett mycket spännande föredrag om deras seglats i okända vatten.

Vi fick smaka på en annorlunda livsstil och följa med på en drygt 2 år lång familjeresa över haven.
Resan korsar Atlanten två gånger, segling på insidan av Biscaya, in i flera djungelfloder, säsongar i Karibien och besöker Sydamerikas Colombia och Panama innan den vänder norrut mot USA och österut mot Azorerna. Hemma igen och båten ligger förtöjd i Lomma hamn.

För att ta del av videoinspelningen av föredraget klick på <<<<<<LÄNKEN>>>>>